عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مانع از ایجاد شوک جدید قیمتی که سبب جهش تورم می‌شود در سبد مصرفی خانوار شویم، چراکه در حال حاضر بنزین در ۹۹ درصد فعالیت‌های اقتصادی دخیل است.

اقتصاد۲۴- از آنجا که اکثر فعالیت‌های اقتصادی کشور تحت تاثیر نرخ بنزین است، افزایش شدید قیمت این حامل انرژی، سبب به کما رفتن اقتصاد می‌شود.

مدتی است که سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده است، اما نگرانی‌ها از بابت تبعات این افزایش قیمت بر پیکره اقتصادی کشور سبب شده تا دولتمردان در این حوزه بسیار محتاط رفتار کنند.

در این رابطه رضا پدیدار عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به اقتصاد۲۴، گفت: راهکارهای مختلفی برای تنظیم بازار انرژی و همچنین کنترل مصرف سوخت در کشور مطرح شد اما در نهایت با تغییرات اساسی در قیمت بنزین مخالفت شد، زیرا افزایش یکباره و شدید قیمت بنزین مطابق با روند تورمی کشور در جامعه سبب التهاب در سطح جامعه می‌شود.

وی معتقد است که افزایش قیمت بنزین باید در حدی باشد که مانع از قاچاق سوخت از کشور شود تا شوک شدید قیمت به سایر اقلام مصرفی وارد نکند.

پدیدار در ادامه افزود: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مانع از ایجاد شوک جدید قیمتی که سبب جهش تورم می‌شود در سبد مصرفی خانوار شویم، چراکه در حال حاضر بنزین در ۹۹ درصد فعالیت‌های اقتصادی دخیل است. در نتیجه هرگونه تغییر شتاب‌زده در افزایش قیمت می‌تواند آثار مخرب جبران ناپذیری را بر پیکر اقتصاد وارد کند. گفتنی است با توجه به نرخ نسبتا بالای تورم، افزایش شدید قیمت بنزین، اقتصاد را به کما می‌برد؛ در نتیجه به موضوع تغییر قیمت بنزین نباید به دید احساسی نگاه کرد، بلکه باید منطقی تصمیم گرفت. با توجه به وابستگی شدید میان قیمت بنزین و سایر نهاده‌های تولید، نمی‌توان به صورت مسائل کارشناسی‌شده روی آن عمل کرد و برای آرام نگه داشتن جامعه باید سایر فاکتورها را نیز در نظر گرفت.

در نتیجه به گفته این عضو اتاق بازرگانی تصمیم بر این شد که قیمت بنزین، افزایش قابل توجهی نداشته باشد که تبعات منفی بر اقشار متوسط و کم درآمد نگذارد. این افزایش قیمت بنزین صرفا بدین جهت است تا مردم در خصوص مصرف بنزین هوشیارانه عمل کرده و مانع از افسار گریختگی شدیدتر آن شوند، اما باید سازوکار دیگری برای پرمصرف ها نیز اندیشیده شود و آن اختصاص بنزین با نرخ بالاتر از نرخ سهمیه بندی است و این مازاد مصرف باید با قیمتی مثلا دو برابر لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد که این طرح‌ها فعلا در حالت هم‌اندیشی بوده و هنوز درباره هیچ‌کدام تصمیم جدی گرفته نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *