تهران- ایرنا- آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گویای آن است که پارسال میزان استخراج زغالسنگ از دو مجموعه معدنی طبس و البرز مرکزی به یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۳۱ تن رسید که بیش از ۹۲ درصد آن سهم طبس بود.

برپایه جداول آماری ایمیدرو، سال ۹۸ میزان تولید کنسانتره زغالسنگ از واحد های معدنی یاد شده به ۶۶۴ هزار و ۵۶۸ تن رسید و زغال ارسالی به مبادی مصرف هم ۷۰۰ هزار و ۵۵۸ تن بود.

توسعه صنعت فولاد به روش کوره بلند(سیستمی که سهم ۷۵ درصدی در تولید فولاد جهان دارد) در کشورمان، وابستگی به سوخت زغالسنگ دارد که اکنون میزان تولید با مصرف همخوانی نداشته و این امر پیامد واردات برای این بخش را بدنبال دارد.

سهم زغالسنگ طبس از میزان استخراج در سال گذشته یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۸۱۱ تن بود و البرز مرکزی هم ۱۲۴ هزار و ۷۲۰ تن سهم داشت.

آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت نشان می‌دهد که سال ۹۷ میزان کنسانتره زغالسنگ تولیدی در کشور با رشد ۷.۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ به رقم یک میلیون و ۶۴۷ هزار تن رسید که سهم البرز مرکزی نزدیک به ۱۲۰ هزار تن بود و در واقع سهمی کمتر از ۱۰ درصد ثبت شد.

امروز بخش زغالسنگ کشور زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر را فراهم ساخته، در حالی که معادن زغالسنگ ظرفیت جذب بیش از این رقم را دارد و اجرای طرح‌های توسعه و نوسازی معادن در تحقق رشد اشتغال می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

بیشترین میزان استخراج زغالسنگ مربوط به تیرماه ۹۸ با رقم ۲۱۳ هزار و ۵۰ تن بود و کمترین میزان نیز در شهریور پارسال ۶۶ هزار و ۶۵۲ تن بود.

آمارهای غیر رسمی تعداد ۱۸۵ معدن زغالسنگ کوچک و بزرگ در سطح کشور را گواهی می دهد که از این رقم بیش از ۵۹ درصد به تعداد ۱۱۰ معدن فعال، ۱۰ معدن در حال تجهیز و آماده سازی و بقیه غیر فعال گزارش شده اند.

بررسی‌های اکتشافی حاکی از آن است که در معدن گلیران (مازندران) ۵۷ میلیون تن ذخیره قطعی زغالسنگ وجود دارد، در کردآباد نیز ۲۱.۶ میلیون تن قطعی و ۴۰ میلیون تن احتمالی و با دیگر ذخایر مربوطه در مجموع برآورد می‌شود که ۲۰۰ میلیون تن ذخیره در حوزه عملکرد زغالسنگ البرز مرکزی وجود داشته باشد.

پیش از این اعلام شد، میزان تولید کنسانتره زغالسنگ کشور سالیانه به رقم حدود ۱.۵ میلیون تن می‌رسد، درحالی که نیاز کنونی کشور بالغ بر دو میلیون تن رسیده، در عین حال اکنون ذوب آهن به عنوان مشتری اصلی زغالسنگ کشور محسوب می‌شود، اما با بهره برداری از واحدهای در دست احداث حداقل میزان نیاز به دو برابر فعلی می‌رسد.

همچنین بیشترین میزان تولید کنسانتره زغالسنگ در سال گذشته از واحد های مزبور در تیرماه ۶۸ هزار و ۷۱۴ تن و کمترین سطح تولید هم در مهرماه با ۳۰ هزار و ۷۶۵ تن رقم خورد.

آمارها نشان می‌دهد میزان ذخیره فعلی زغالسنگ کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن زغال کک شو و ۱.۵ میلیارد تن زغالسنگ حرارتی است و برآورد شده که دو تا سه برابر این ارقام هم ذخیره احتمالی باشد.
یکی از دستاوردهای مهم برای فعالان بخش زغالسنگ کشور، تعیین نرخ زغالسنگ با محاسبه ۲۶.۵ درصد ارزش روز شمش فولاد خوزستان (اهواز) در بورس بود و این مهم پس از رایزنی های طولانی محقق شد، البته پیشنهاد فعالان زغالسنگ ۲۸ تا ۳۰ درصد ارزش شمش خوزستان بود.

آذر ماه سال ۹۷ براساس توافق بین فعالان معدنی، دولت (وزارت صنعت) و شرکت ذوب آهن (مصرف کننده اصلی زغال) برای تعیین نرخ این ماده معدنی تحویلی به ذوب آهن بود.

سال ۹۷ را به نوعی برای فعالان عرصه زغالسنگ کشور می‌توان نقطه عطفی دانست که پس از یک دوره دو ساله رایزنی برای دستیابی به نرخ زغالسنگ تحویلی به ذوب آهن، سرانجام در آذرماه، توافق شد نرخ زغالسنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد از ارزش شمش فولاد خوزستان محاسبه شود.

دست اندرکاران بخش زغالسنگ معتقدند: نرخ شمش فولاد خوزستان از قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد و با توجه به این وابستگی، بعضی ریسک‌های صنعت زغالسنگ را می‌تواند خنثی سازد.

خبرنگار ایرنا در ادامه این گزارش آورده است، براساس اطلاعات رسانه ای موجود ایران با ۱.۳ میلیارد تن ذخیره قطعی زغالسنگ در رتبه ۲۲ جهان واقع شده و از لحاظ تولید هم با رقم سالیانه ۱.۵ میلیون تنی در جایگاه ۴۱ دنیا جای گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *