کسری بودجه ترکیه در سال جاری از ۱۶ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، در ۱۱ ماه نخست امسال میزان مخارج دولت ترکیه ۱۵۹.۹ میلیارد دلار و میزان درآمدهای آن ۱۴۳.۳ میلیارد دلار اندازه گیری شده است. طبق اعلام وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه کسری بودجه این کشور طی این مدت ۹۲.۹۴ میلیارد لیر ترکیه ( ۱۶.۶ میلیارد دلار) اندازه گیری شده است.

مقایسه درآمدهای دولت در یازده ماه ابتدایی سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۱۶.۱ درصدی درآمد ها بوده است. از سوی دیگر اما میزان مخارج طی همین مدت در مقایسه با سال قبل ۲۰.۱ درصد بیشتر شده است.

بزرگ‌ترین رقم مخارج مربوط به بهره وام های دریافتی بوده که حدود نود درصد کل کسری بودجه را شامل می‌شود. بدون در نظر گرفتن بهره وام های دریافتی کسری بودجه تنها معادل ۱۲.۴ میلیارد لیر ( ۲.۲ میلیارد دلار) اندازه گیری شده است.

طبق اعلام وزارت خزانه داری و دارایی، دولت با استفاده از سیاست افزایش پایه مالیاتی موفق شده است تا درآمدهای مالیاتی خود را به ۶۱۳.۲۴ میلیارد لیر( ۱۰۹.۳ میلیارد دلار) برساند که این رقم ۶.۵ درصد بیشتر از درآمد مالیاتی یازده ماه ابتدایی سال قبل بوده است.

با وجود نوسانات بازار ارز به ویژه در تابستان، نرخ برابری لیر در مقابل دلار طی یازده ماه امسال تغییری چندانی در مقایسه با سال قبل نداشته و به طور متوسط هر دلار معادل ۵.۶ لیر مبادله شده است.  بانک مرکزی نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی را در محدوده ۲.۱ درصدی هدف گذاری کرده است که در حال حاضر معادل ۱۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود. طبق برنامه کوتاه مدت اقتصای دولت ترکیه این نسبت برای دو سال‌آینده ۲.۹ درصد تعیین شده است.

دولت ترکیه تاکنون دو مرتبه از بانک مرکزی استقراض داخلی کرده است که مجموع رقم استقراض‌شده طی این دو نوبت رقمی در حدود ۷۰ میلیارد لیر ترکیه برآورد می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *