یک کارشناس تحریمهای اقتصادی با بیان اینکه وام ۵میلیارددلاری صندوق بین‌المللی پول عدد بزرگی برای اقتصاد ایران نخواهد بود، گفت: با توجه به تورم موجود در اقتصاد اگر این وام فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد بود.

مسعود براتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول گفت: آخرین باری که آقای همتی در این مورد اظهار نظر کردند، گفتند که به‌دلیل مخالفتهای آمریکا این وام محقق نشده است.

وی در خصوص احتمال موافقت با این وام در دولت جدید آمریکا گفتیکی از مهمترین پیشنهادهایی که مراکز فکری برای مجاب کردن ایران به مذاکره برای بایدن در نظر گرفتند، همراهی او با گرفتن این وام از سوی ایران است، بنابراین امکان دارد چنین اتفاقی رخ دهد که این موضوع دلایل خود را دارد.

این کارشناس حوزه تحریم‌های اقتصادی با اشاره به دلایل موافقت برخی مجامع فکری در آمریکا با این مسئله، گفت: اولین مورد این است که این وام رقم بزرگی برای اقتصاد ما محسوب نمی‌شود و موضوع دیگر این است که این وام تنها مربوط به موضوعات بشردوستانه و مسائل مربوط به بیماری کروناست و به همین دلیل کاملاً تحت نظر کانال‌های تجاری صندوق بین‌المللی پول انجام می‌شود که احتمالاً همان اینستکس اروپا باشد.

* پشت‌پرده وام ۵میلیارددلاری صندوق بین‌المللی پول به ایران چیست؟

وی در ادامه تأکید کرد، قطعاً صندوق بین‌المللی پول به‌واسطه این وام ایران را مجبور به انجام برخی از سیاست‌های مدنظر خود می‌کند و توصیه‌هایی را انجام می‌دهد که شاید در ظاهر الزام‌آور نباشد اما در باطن آن یک معادله را قرار می‌دهد که این سیاست‌ها توسط ایران انجام شود و این موضوع برای جریان غرب مهم است.

براتی اضافه کرد: چراکه از این طریق می‌توانند اشراف اطلاعاتی خود را بر اقتصاد ایران افزایش دهند و اقتصاد ایران را تضعیف کنند، لذا به‌نظر می‌رسد که این موضوع جزو گزینه‌های محتمل باشد و در واقع برای آمریکا یک تیر و چند نشان است.

* خطر فتح باب استقراض خارجی

این کارشناس اقتصادی در خصوص استقراض خارجی و تبعات مربوط به بازپرداخت آن گفت: بدهی خارجی همیشه جزو یکی از نگرانی‌های اقتصاددانان ما بوده است چرا که ما در دهه هفتاد این تجربه را داشته‌ایم و بحران بدهی خارجی برای ما در دوران سازندگی شکل گرفت که منجر به نوسانات ارز در آن دهه شد.

وی افزود: این مسئله بسیار جدی است چرا که بدهی خارجی کاملاً ارزی است و به این دلیل که تورم در اقتصاد ما حل نشده، بدهی ارزی بحث نگران‌کننده است و باتوجه به این دیدگاه، بیشتر اقتصاددانان بدهی خارجی را به‌خصوص برای اقتصاد ایران خطرناک می‌دانند.

این کارشناس معتقد است: دولت از این نظر به موضوع نگاه نمی‌کند و بیشتر علاقه‌مند است که یک مسکّن خارجی را دریافت کند، البته طبق آماری که مشاهده کرده‌ایم ایران به‌واسطه سهم خود در صندوق بین‌المللی پول تقریباً ۳ میلیارد دلار سهام دارد. اگر حتی در نظر بگیریم که تمام این ۵ میلیارد را اختصاص دهند باز هم عدد بزرگی نخواهد بود اما اگر فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد شد.

وی در توضیح خطر این وام‌ها گفت: متأسفانه منابع حاصل از این استقراض‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود و سرمایه‌گذاری‌های درستی شکل نمی‌گیرد، استقراض پنج میلیارد دلاری فعلی نیز که قرار است برای موضوعات مصرفی بهداشتی و تهیه واکسن استفاده شود، در نتیجه زمانی که شما وام‌ها را به این شکل مصرف کنید در زمان بازپرداخت کاملاً اسیر خواهید شد و در تاریخ پنجاه سال گذشته کشورهای در حال توسعه، بحران استقراض خارجی یکی از بحران‌های مهم بوده است. به‌نظر می‌رسد این موضوع یکی از ابزارهای مهم کشورهای سلطه‌گر برای کنترل کشورهای در حال توسعه است.

* دولت واکسن‌های خارجی دیگر را به‌طور جدی بررسی کند/ تنها واکسن آمریکایی مدنظر دولت است

براتی در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی اصرار دولت برای گرفتن این وام با توجه به تبعات احتمالی آن گفت: برای تهیه واکسن خارجی انتخاب‌های دولت محدود است، به‌خصوص در این مورد که دولت اصرار به خرید واکسن آمریکایی دارد. با وجود آن‌که واکسن‌های چینی و روسی نیز در زمان حاضر وجود دارند اما به‌نظر می‌رسد دولت به‌صورت جدی موضوع آنها را بررسی نکرده است.

وی افزود: مسئله دولت کوتاه‌مدت است و چندان به بلندمدت توجهی ندارند خصوصاً آنکه امسال آخرین سال حضور دولت است و این هم مزید بر علت می‌شود و کلاً دولت ما و جریان حاکم بر دولت، به مجامع بین‌المللی خیلی مثبت نگاه می‌کند و یک خوشبینی مفرطی نسبت به آنها دارند لذا این وضعیت طبیعی است.

این کارشناس حوزه تحریم‌های اقتصادی در مورد موضوع تهیه واکسن تأکید کرد: اگر بخواهیم واکسن خارجی را تهیه کنیم باید گزینه‌های دیگری را به‌غیر از واکسن آمریکایی در نظر بگیریم، در غیر این‌صورت باید منتظر به نتیجه رسیدن واکسن داخلی باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *