وزرای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، حجم تجارت دو طرف در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی را ۲.۲ برابر حجم تجاری دوره مشابه سال گذشته عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران، در دیدار فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی تعداد و حجم فعالیت شرکت های ایرانی در آذربایجان، تعداد شرکت های فعال ایرانی در این کشور در حال حاضر ۱۳۷۱ شرکت اعلام شد.

دژپسند، یکی از اهداف این دیدار را پیگیری تفاهمات مربوط به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در باکو اعلام کرد و گفت: طی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، دو کشور در موارد زیادی به تفاهم رسیدند که بخش قابل توجهی از آنها با سرعت خوبی اجرایی شده و در حال پیگیری است و برخی موارد نیز نیازمند پاره ای تفاهمات و همچنین اعمال مدیریت بیشتر بود که در جلسه امروز در خصوص آنها توافق لازم بعمل آمد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، تمهید مقدمات و تشریک مساعی برای موضوعات قابل طرح و رسیدگی در اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در شهر سوچی را هدف بعدی این دیدار خواند و گفت: خوشبختانه در این زمینه نیز با طرف آذربایجانی، تفاهم و نقطه نظرات بسیار نزدیکی داشتیم.

وی با بیان اینکه نظر رییس جمهور ایران نسبت به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان بسیار مثبت است، اظهار داشت: دکتر روحانی حتی در مورادی اختیار تام به وزرا جهت توسعه همکاری ها به منظور تقویت پیوند میان دو کشور، تفویض کرده است.

دژپسند با اشاره به اینکه پروژه های سرمایه گذاری خوب و زیر ساختی از سوی دو کشور در حال اجرا است، اجرای پروژه ریلی از سوی آذربایجان در ایران را به عنوان یکی از پروژه های موفق، مورد اشاره قرار داد که پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است.

وی با بیان اینکه به رغم همه محدودیت ها، روند فعالیت های اقتصادی دو کشور به خوبی در حال توسعه است، برخی از این فعالیت ها را شامل احداث کارخانه مشترک خودروسازی و دارو سازی، همکاری در صنایع کشاورزی، انتقال دانش و تجارب فنی، انرژی و انتقال برق، ترانزیت کالا و … اعلام کرد.

همچنین، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان طی سخنانی، با بیان اینکه روابط دو کشور، مبتنی بر احترام و منافع ملی طرفین، طی سالهای اخیر، از توسعه چشمگیری برخوردار بوده است، ایران را یکی از کشورهای مهم منطقه خواند و تاکید کرد: توسعه و تحکیم روابط تهران و باکو به ثبات منطقه کمک می کند.

وی با اشاره به تاکید ویژه رییس جمهور آذربایجان برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران، گفت: من از طرف رییس جمهور کشورم، اختیار ویژه برای انجام تفاهمات لازم و حل مشکلات احتمالی در راستای توسعه روابط دو طرف را دارم.

وی یکی از زمینه های همکاری دو کشور را تسهیل در حمل و نقل و ترانزیت کالا و دام، به ویژه پیگیری طرح توسعه کریدور شمال – جنوب عنوان کرد و گفت: میزان و حجم حمل و نقل کالا در این کریدور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ما قبل آن، هشت برابر و در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ نیز با ۶۳ درصد افزایش روبرو بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *