دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار، با بیان اینکه ما هر کیلوگرم سویا را به زحمت با قیمت کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان تهیه می‌کنیم، گفت: تولیدکنندگان ناچارند ۸۰ درصد نهاده‌ها را از بازار آزاد بخرند.

سیدفرزاد طلاکش در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شرایط تولید تخم مرغ بسیار مطلوب است، اما شرایط بازار آن نامناسب گزارش می‌شود، گفت: تولید، مرتب در حال افزایش بوده و از ۲۷۰۰ تن در روز عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مصرف تخم مرغ کاهش یافته است، اضافه کرد: صنایع غذایی برای تهیه مواد اولیه خود مانند روغن، شکر و پودر کاکائو .دچار مشکل هستند؛ به همین دلیل تولیدشان نیز کاهش یافته و تخم‌مرغ هم نمی‌خرند؛ ضمن اینکه قنادی‌ها نیز اعلام کرده‌اند خرید مردم از این صنف، حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ بنابراین تولید آنها نیز افت کرده و تخم‌مرغ نمی‌خرند.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران با اشاره به اینکه خرید مردم نیز به طور کلی کاهش یافته است، افزود: در مجموع تقاضای عمومی برای تخم‌مرغ کاهش یافته و همین مساله باعث شده است تا قیمت تخم مرغ به شدت افت کند، اما در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری، ۶۲۰۰ تومان بوده که ۱۷۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده است.

دولت یا صادرات تخم مرغ را آزاد کند یا یارانه دهد تا مرغ های پیر را حذف کنیم

طلاکش با بیان اینکه در شرایط فعلی اصرار داریم صادرات انجام شود، اظهار داشت: اگر دولت اجازه این کار را صادر نمی کند، حداقل، یارانه‌ای برای حذف گله های پیر اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه سن اقتصادی مرغ ۹۰ هفته است، گفت: در حال حاضر سن برخی گله‌ها به حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هفته نیز رسیده که باید حذف شوند. در صورتی که گله‌های پیر حذف شوند، شرایط مقداری بهبود خواهد یافت.

طلاکش، جمعیت گله‌های پیر را حدود ۱۵ میلیون قطعه عنوان کرد و افزود: با قیمتی که در حال حاضر نهاده های دامی دارند، نگه داشتن این گله ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون ما هر کیلوگرم سویا را به زحمت با قیمت کیلویی ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بازار تهیه می‌کنیم؛ ضمن اینکه نرخ هر کیلوگرم ذرت برای مرغدار ۱۷۰۰ تومان است.

طلاکش گفت: ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام به اندازه‌ای نیست که بتواند به تولیدکنندگان کمک کند؛ به همین دلیل این شرکت نهایتا می‌تواند کمتر از ۲۰ درصد نیاز مرغداران را تامین کند و ما ۸۰ درصد نیازمان را باید از بازار آزاد تهیه کنیم؛ ضمن اینکه چون به اندازه کافی نهاده در بازار نیست، هر کس به هر قیمتی که میخواهد، نهاده هایش را می فروشد.

به گزارش مهر، روز گذشته مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره کمبود نهاده‌های دامی در بازار و گران‌فروشی این اقلام از سوی دلالان اظهار داشت: اختلالی که در واردات نهاده ها ایجاد شده بود، تنها مربوط به یکی از وارد کنندگان است که این مساله باعث شد قیمت در بازار بالا برود.

وی با بیان اینکه این مساله حدود دو هفته ای است که برطرف شده است، گفت: بنده افزایش قیمت چشمگیر نهاده ها را تکذیب می کنم؛ به عنوان مثال قیمت کنجاله سویا ۳۷۰۰ تومان و یا حتی نزدیک به این عدد هم نیست.

رضایی تصریح کرد: قیمت مصوب کنجاله سویا در بنادر ۲۴۵۰ تومان و ذرت ۱۳۵۰ تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اختلال در واردات نهاده های یک شخص منجر به اختلال در کل بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود؟ آیا این به معنای انحصار در بازار نهاده ها نیست؟ اظهار داشت: به دلیل اینکه سیستم کشور ما واسطه گری است و به این دلیل است که ما بر روی زنجیره ها تأکید کرده و می گوییم که باید زنجیره تولید شکل بگیرد؛ ضمن اینکه وقتی خبر اختلال در واردات این تولید کننده بین بهره برداران منتشر شد، هر کس هر کاری دلش خواست انجام داد و باعث نابسامانی گردیده است.

رضایی گفت: در حال حاضر هیچ محدودیتی در تأمین و حمل نهاده ها وجود ندارد و هر دامدار و یا مرغداری که نهاده را بیش از قیمت مصوب خریداری می کند، اعلام کند تا دستگاه های نظارتی بلافاصله با فرد متخلف برخورد کنند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر دامدار یا مرغداری اقدام به پرداخت مبلغ بیشتر از نرخ مصوب بابت خرید نهاده ها می کند، خودش مقصر است.

منبع : خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *