وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ زمانی امکان ندارد که تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود گفت: دولت بی تدبیری و ناتوانی‌های خود را با فرافکنی به مذاکره ( جدید) موکول می‌کند.

 

 صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  درباره گره زدن حل مشکلات کشور به لغو تحریم اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به مسائل سیاسی بین المللی و داخلی دیدگاه عمیقی دارند و صحبت های ایشان بر تجربه استوار است.

وی با اشاره به این ضرب المثل معروف که آزموده را آزمودن خطا است درباره مذاکره مجدد با غرب گفت: بر اساس تفکراتی که بر دولت حاکم بود در سال‌های گذشته مذاکراتی با غرب  از جمله آمریکا انجام شد و این تصور وجود داشت که مشکلات کشور از این مسیر حل می‌شود.

دولت ناتوانایی‌های خود را به مذاکره موکول کرده است

وزیر اسبق جهاد کشاورزی ادامه داد: این اقدام در چارچوب برجام صورت گرفت و مذاکراتی مبسوط با آمریکا و کشورهای غربی صورت گرفت و آقایان ظریف و جان کری به‌صورت رو در رو مذاکره انجام دادند و نتایج آن اکنون مشخص است؛ نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه گسترش بیشتر پیدا کرد.

وی اضافه کرد: همان موقع نیز درباره مذاکرات به آنها تذکر داده می‌شد که هر چقدر عقب نشینی کنید آنها به جلو می آیند و نتیجه این مذاکرات اکنون برای همه مشخص شده است.

وی تصریح کرد: دولت بی تدبیری و ناتوانی‌های خود را با فرافکنی به مذاکره ( جدید) موکول می‌کند و حاضر نیست قبول کند که اشتباه کرده است.

هشدار درباره افتادن در دام تحریف

وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب صحبت های مهمی درباره تحریف بیان داشته اند، اظهار کرد: اینکه برخی از افراد مسائل را تحریف می‌کنند، باید جدی گرفته شود و موضوع مهمی به حساب می آید، نباید اجازه داد کشورمان در دام جدیدی قرار بگیرد و آسیب‌های بیشتری به آن وارد شود.

 تحریم های آمریکا هیچ زمانی برداشته نمی‌شود

خلیلیان با بیان اینکه هیچ  زمانی امکان ندارد که تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شود و این امر، موضوعی واضح است گفت:  آمریکا از انجام مذاکرات خود با کشورمان هدفی دارد و این مرتبه به دنبال تحمیل شرایط سخت تری به ایران است.

وی اظهار داشت: ایران یک مرتبه با آمریکا مذاکره داشته و توافقاتی صورت گرفته است که از سمت ما هنوز پابرجاست و اکنون باید اجرا شود.

تکیه بر توانمندی داخلی

وی با طرح این سوال که چرا آمریکا توافقات قبلی خود را با کشورمان در قالب برجام اجرا نکرده است، گفت: واضح است که اگر آمریکا مجددا  مذاکره و توافقی با ایران داشته باشد آن را اجرا نخواهند کرد زیرا هنوز توافقات قبلی خود را نیز اجرا نکرده است.

وی تاکید کرد: در صورتیکه مرتبه دیگر با آمریکا مذاکره کنیم و این بار قدرت موشکی خود را از دست بدهیم، دیگر وسیله ای برای دفاع کردن از خود نداریم و مشخص است که شرایط بدتر خواهد شد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: مردم ایران روی پای خود می ایستند و لازم است که دولتی داشته باشیم که مبتنی بر اراده داخلی و عزت ملی فعالیت کند و مسائل را با تکیه بر توانمندی های داخلی به جلو ببرد.

وی اظهار اضافه کرد: تجربه نشان داده که ما در هر مقطعی که بر اساس توانمندی های خودمان فعالیت کردیم مسائل پیش رفته و بر مشکلات غلبه کرده ایم.

خلیلیان در ادامه صحبت های خود در ارتباط با لزوم افزایش بهره وری در تولیدات صنایع کوچک و بزرگ در کشور اظهار داشت: کشاورزی، صنعت، معدن و پتروشیمی ایران توانایی‌های بالایی دارند و با افزایش افزایش بهره وری در آنها می توانیم روی پای خود بایستیم و نیازمندهای کشور را برطرف کنیم.

در این شرایط باید به صنایع کوچک و زود بازده توجه شود

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی می توانیم در فعالیت های اقتصادی کوچک و متوسط و زودبازده فعالیت بیشتری داشته باشیم تا پیشرفت و بازده بیشتری را برای کشور به دست آوریم.

وی همچنین تاکید کرد: کشورمان در حال حاضر در بخش های اقتصادی نیز  مانند پتروشیمی و پالایشگاه دارای فناوری است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

همه دنیا به روی ایران بسته نشده

وی اظهار داشت: برای تامین جبران کسری تکنولوزی در کشور می توانیم آن را از کشورهایی مانند چین، روسیه و دیگر کشورها کسب کنیم و دنیا بر روی ما بسته نشده است.

وی تاکید کرد: با تحرک بخشیدن به بخش هایی مانند صنعت، کشاورزی، معادن، راه و ساختمان سازی با توجه به ظرفیت های آنها شرایط مناسبی پیش روی اقتصاد کشور است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: مردم توانمندی در کشور داریم که می توان با اتکا به همین توانمندی مهم به حرکت‌های مردمی و نوآوری های آنها توجه کنیم و  اقتصاد را توسعه دهیم.

 

 

وی یا بیان اینکه خصوصی‌سازی را باید از طریق مردمی سازی انجام دهیم اظهار داشت: بنیان سیاست‌های اصل ۴۴ مردمی سازی اقتصاد است اما عنوان خصوصی سازی بر آن نهاده شد و در مسیر خوبی حرکت نکرد.

نتایج سهام عدالت اکنون مشخص شده

وی تاکید کرد: اعطای سهام عدالت نیز خود نوعی خصوصی سازی اما از نوع مردمی کردن اقتصاد  بود که اکنون نیز ثمرات آن در جامعه مشخص است؛  این اقدام علاوه بر تقویت بنیان مردم مدیریت را نیز به دست خود آنها سپرد.

وی اظهار داشت: واگذاری سهام بانک تجارت و برخی از  بیمه ها در بورس نیز تجربه مثبتی بود که مردم از آن استقبال کردند؛ مسیر مردم سازی به روی ما کاملاً باز است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *