پس از یک هفته جهشی نرخ ارز و طلا، در نخستین روز هفته جاری، هر دوی این بازارها با عقبگرد قابل توجهی همراه شدند. دراین روز انواع ارز وسکه با ریزش شدیدی مواجه شدند که مهم‌ترین دلایل آن در خارج از مرزهای ایران بود.

روزگذشته در بازار ارز تابلوی صرافی‌ها با تغییرات زیادی همراه بود. دلار امریکا که هفتم اسفند در صرافی ملی ایران تا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفته بود، دیروز در این صرافی مرجع به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

همچنین یورو ارز پرطرفدار دیگر، دیروز ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در صرافی ملی ایران قیمت خورد که افت شدیدی نسبت به نرخ بیش از ۱۷ هزار تومانی آن داشت.

همچنین در صرافی‌های بانکی نیز نرخ‌ها بشدت عقب نشست. دراین روز دلار ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد که ۸۰۰ تومان کاهش نشان می‌دهد. یورو نیز با افت ۷۵۰ تومانی به ۱۶ هزار و ۲۰۴ تومان رسید. اما بالاترین افت در میان ارزهای عمده بازار به پوند انگلیس مربوط می‌شد که هزار و ۶ تومان افت کرد و به ۱۹ هزار و ۳۰۸ تومان بازگشت.

از سوی دیگر درهم امارات ۱۹۲ تومان ارزان شد و به ۲ هزار و ۱۲۱ تومان رسید. لیرترکیه نیز ۲ هزار و ۴۱۳ تومان شد که ۱۳۳ تومان کمتر از قیمت روز کاری قبل بود.
علت ریزش ارز

در بازار دیروز دو عامل مهم باعث ریزش شدید قیمت‌ها شد.

نخستین عامل رفع مشکل تسویه ارزی برخی از صادرکننده‌های بزرگ و ورود ارز آنها به بازار داخلی بود که در روزهای اخیر به‌دلیل متوقف شدن روند تسویه آنها بخصوص به‌دلیل کرونای چین یکی از دلایل رشد نرخ ارز بود. براین اساس با بازگشت حجم عمده‌ای ارز به داخل کشور و همچنین متعادل شدن مبادلات حواله درهم دوباره قیمت به کانال ۱۴ هزار تومان بازگشت.

علاوه براین ارزش دلار در بازار جهانی نیز افت زیادی را تجربه کرد به‌طوری که ارزش دلار در برابر ارزهای مختلف به کم‌ترین سطح خود در طول هفت هفته اخیر رسید.

براساس گزارش رویترز، در جریان آخرین روز از معاملات هفتگی، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان در چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ریزش ۰.۴۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۰۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۶ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با کاهش ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۵ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۰ به ۱.۱۰۲۷ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۴۰۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۳۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۷۳ درصد کاهش به ۱۰۸.۱۰۵۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۳۶۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۱۸ یوان چین اعلام شد.

پیش از این عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشورمان توانسته است تا حدود زیادی ارتباط تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF، برقرار کند، گفته بود: نرخ ارز بتدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.
ریزش ۴۰۰ هزار تومانی سکه

به دنبال ریزش شدید نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز روند نزولی به خود گرفت. در ساعات اولیه دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا مرز ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش داشت، اما در میانه روز اندکی از این ریزش کاسته شد به طوری که در زمان تنظیم این گزارش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۵ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان رسید که ۳۹۷ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد. نیم سکه نیز در بازار دیروز ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار تومان قیمت خورد که ۲۰۵ هزار تومان کمتر از روز کاری قبل بود. ربع سکه هم با افت ۹۵ هزار تومانی به یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسید. همچنین در بازار طلا هر گرم طلای ۱۸ عیار با ریزش ۴۵ هزار تومانی به ۵۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان بازگشت.

اصلی‌ترین دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش نرخ ارز است. علاوه براین افت شدید اونس جهانی طلا نیز دراین روند تأثیر داشت.

با اقدام سرمایه‌گذاران برای فروش طلا و تهیه نقدینگی به‌منظور پوشش ضرر در بازار سهام، قیمت طلا روز جمعه حدود پنج درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت یک روزه در هفت سال اخیر بود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات طلا برای تحویل فوری ۴.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۵۶۸ دلار و ۹۶ سنت بسته شد که بزرگ‌ترین کاهش یک روزه از اواسط سال ۲۰۱۳ بود. البته دیروز اونس حدود ۵۰ درصد تقویت شد ولی همچنان از نرخ‌های قبلی فاصله زیادی دارد. ریزش سنگین قیمت روز جمعه رشد ماهانه طلا را از بین برد و بهای طلا از پایان ژانویه تاکنون ۱.۳ درصد کاهش نشان داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *