استاد دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران، ثبات بازار ارز و ممانعت از فعالیت سوداگران ارزی را از مزیت‌های راه اندازی بازار متشکل ارزی دانست و گفت:بانک مرکزی نقش مهمی در موفقیت این بازار دارد.

البرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدام بانک مرکزی در راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: قبل از هر موضوعی باید به هدف اصلی راه اندازی این بازار توجه کرد، بانک مرکزی باید در این زمینه شفاف سازی کند که آیا هدف تک نرخی کردن ارز یا صرفاً ثبات نسبی و موقت در بازار ارز است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی تشکیل این بازار به نظر می‌رسد کاهش نقش دلالان و نوسانات ارزی است و با توجه به اینکه بانک مرکزی خود بازیگر اصلی بازار ارز است قطعاً این نهاد سیاستگذار با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات درست و به جا می‌تواند بر بازار مسلط شود.

بغزیان با بیان اینکه در بازار متشکل ارزی کشف قیمت انجام می‌شود، گفت: این مسئله می‌تواند به واقعی شدن و شفاف شدن نرخ ارز کمک کند، چراکه کل عرضه و تقاضای بازار ارز در یک پلتفرم جمع می‌شود و نرخ کشف‌شده از طریق معاملات این بازار، بیش از نرخ کشف‌شده در سایر مکانیزم‌ها واقعیت دارد.

این استاد دانشگاه تهران کنترل بازار ارز را به واسطه بازار متشکل ارزی سهل تر خواند و گفت: با توجه به اینکه قیمت مبنای ارز در این بازار کشف می‌شود و بانک مرکزی بر آن نظارت دارد، قطعاً از فعالیت سوداگران ارزی برای تعیین قیمت ممانعت خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت این بازار درجهت کمک به صادرات، واردات و تولید، گفت: صادرکننده‌ها در این بازار می‌توانند ارز خود را به راحتی بفروشند و طبیعتاً واردکننده نیز مشکلی برای تأمین ارز خود نخواهد داشت و می‌تواند ارز موردنیاز خود را از طریق این بازار تأمین کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *