گروه استان‌ها ـ نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران باید به فساد حساس باشند، گفت: گشایش اقتصادی رئیس جمهور در واقع” چاه بزرگ” بود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام حسن شجاعی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن عرض تسلیت به مناسبت قرار گرفتن در ایام انتهایی ماه سفر اظهار داشت: بنده نقش آفرینی خود را در سه سطح منطقه‌ای، ملی و استانی تعریف کرده‌ام. با این حال دوران نمایندگی‌ام را نیز به دو بخش تقسیم نموده‌ام.

وی افزود: بخش نخست متناسب با شرایط فعلی کشور است که تنها چند ماه تا پایان دولت مانده و درگیر با تحریم‌های اقتصادی و کرونا است و بخش دوم نیز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای دولت جوان و انقلابی است که به دلیل قدرت و روحیه جهادی توان کاهش تحریم‌ها را خواهد داشت و به وسیله دانشمندان نیز شرایط کرونایی را بهتر خواهد کرد.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با بیان این‌که گزارشی که در حال حاضر ارائه می‌شود متناسب با شرایط کرونایی و دولت رو پایان است گفت: یکی از راهبرد‌ها ظرفیت‌سازی برای اقدامات ملی، استانی و منطقه‌ای است. نمایندگان متمرکز در مرکز کشور هستند و ظرفیت‌های عظیمی در مرکز کشور وجود دارد که هر نماینده به میزان نفوذ در مرکز، قدرت خدمت‌رسانی را در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی انجام می‌دهد و ما نیز در این راستا تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قبل از نمایندگی باید در مرحله نخست ظرفیت سازی جدیدی در مرکز به وجود می‌آوردیم که بتوانیم از این ظرفیت‌ها در طول دوره نمایندگی برای خدمت‌رسانی در سه سطح استفاده کنیم بیان کرد: مهم ترین اقدام بنده در طول چند ماه اخیر ظرفیت‌سازی بود، دوم تمرکز روی برخی موضوعات انجام گرفت که در سطح ملی مطرح بود از جمله جنبه نظارتی مجلس. مجلس در حدود دو ماه درگیر انتخابات‌های مختلف داخل مجلس بود؛ ما تلاش کردیم نه به قصد کسب قدرت بلکه برای داشتن فرصت بیشتر برای خدمت به مردم در سطح مجلس بیشترین سهم را برای خدمت رسانی کسب کنیم.

کمیسیون اصل ۹۰ بازوی نظارتی مجلس

حجت‌الاسلام شجاعی تصریح کرد: برخلاف دوره‌های قبل در این دوره بیش از ۲۰ نفر برای کمیسیون اصل ۹۰ کاندیدا شده بودند که در نهایت هشت نفر انتخاب شد. با این حال کمیسیون اصل ۹۰ یکی از بازوهای قوی نظارتی مجلس است که پایگاه آن خود قانون اساسی است و ظرفیت بسیار بزرگی در این کمیسیون وجود دارد منتها در برخی از دوره‌های گذشته این کمیسیون گرفتار انگیزه‌های شخصی یا انگیزه‌های سیاسی می‌شد. ما تصمیم داریم از درگیر شدن با انگیزه‌های سیاسی در این کمیسیون پرهیز کنیم. قصد داریم همه ظرفیت قانون اساسی که در اختیار این کمیسیون قرار دارد را در راستای نظارت بر قوای سه گانه نظام با تمام ظرفیت در طول چهار سال به کار گیریم.

وی با بیان این‌که موضوع دیگر نظارت بر رفتار نمایندگان است و مقام معظم رهبری نیز بر این امر تاکید دارند عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مجلس دو مرکز مهم دارد و نخستین آن مرکز پژوهش‌ها و دومین مرکز مهم دیگر نیز نظارت بر رفتار نمایندگان است. این امر نشان می‌دهد رهبری در افق مدیریت کلان و ریل‌گذاری در نهاد‌های نظام، توقع دارند بخش نظارت بیش از پیش تقویت شود.

این مسئول اشاره به این‌که ما در طول این ایام تلاش کرده‌ایم ارتباطات خود را با نهاد‌های مختلف نظام توسعه دهیم بیان کرد: باید ارتباطات صمیمانه باشد، با این حال باید ذکر کرد نگاه به نماینده‌ها در برخورد‌های نخست شکل می‌گیرد با این حال تلاش می‌شود نگاه مردم و متولیان امر در سطح کشور به نمایندگان متفاوت از گذشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که موضوع سهام عدالت یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که مورد پیگیری بنده قرار گرفته است گفت: قبل از این‌که سهام عدالت آزاد شود نامه‌ای خطاب به آقای رئیس جمهور نوشتم و از ایشان درخواست کردم که سهام عدالت را آزاد‌سازی کنند. بعد از این‌که سهام عدالت آزاد شد پیگیر هستیم تا یک طرح دو فوریتی با کمک دوستان نماینده تهیه شود تا جاماندگان و بازماندگان سهام عدالت مشمول دریافت شوند، چراکه در حال حاضر بخشی از افراد برخوردار از سهام عدالت از لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی دارند اما عده‌ای دیگر که در شرایط نابه‌سامان اقتصادی به سر می‌برند محروم از این سهام عدالت‌اند.

وی تاکید کرد: در حدود ۲ میلیون نفر در سطح کشور در زمان توزیع سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند اما در نهایت در سامانه سهام عدالت اسامی این افراد درج نشده است، و از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند. علاوه بر این بسیاری از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برخوردار از سهام عدالت نیستند اما طرح دو فوریتی به مجلس ارائه شده که در نوبت قرار دارد. در تلاش هستیم با مصوبه مجلس، سهام عدالت به این بخش از جامعه که نیازمند دریافت سهام عدالت هستند نیز تخصیص یابد. با این وجود موضوع سهام عدالت بسیار مهم است و جمعیت کثیری بالغ بر ۵۰ میلیون نفر را در کشور درگیر خود کرده است. با این حال “آزادسازی سهام عدالت یا بهتر است عنوان شود مدیریت ضعیف و ناکارآمد برخی دستگاه‌ها سبب شد تا سهام عدالت تلاطم در بورس ایجاد کند”.

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان‌ این‌که ابهامات فراوانی در عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد سهام عدالت وجود دارد تصریح کرد: بعد از آن‌که از سود سهام عدالت اقساط سهام پرداخت شد دولت اعلام کرد کسانی که می‌خواهند از یک میلیون تومان سهم خودشان برخوردار باشند باید اقدام به واریز ۵۰۰ هزار تومان به حساب دولت کنند، با اینکه حدود ۱۰ سال قصد از محل سود سهام عدالت پرداخت شده تا این سهام به مالکیت افراد برسد اما در این مدت سود سهام عدالت تنها توانسته، ۵۰۰ هزار تومان از اقساط یک میلیون تومان را تامین نماید.

وی افزود: این در حالی است که ارزش سهام عدالت ۱۳، ۱۴، ۱۶ و ۲۲ برابر رشد داشته است اما سوال اینجا است چه طور در این ۱۰ سال فقط ۵۰۰ هزار تومان این سهام سود داشته است! اما در عرض دو سال به یک‌باره ۲۰ برابر شده است؟ ابهام دیگر نیز وجود دارد و افرادی که نتوانستند ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند، این سهم را از دست داده‌اند، این در حالی است که این اقدام درست نبوده است.

شجاعی با اشاره به این‌که در ارتباط با شرکت‌هایی که سهام آن‌ها به سهام عدالت اختصاص یافته نیز ابهاماتی وجود دارد خاطرنشان کرد: همچنان برخی از شرکت‌ها غیر بورسی است و در طول چندین سال پس از اختصاص سهام عدالت شرکت‌ها دائم تعویض شده است. سوال این است چرا این شرکت‌ها تعویض شده است؟ چرا این شرکت‌ها وارد بورس نشده و ما هنوز نمی‌دانیم ارزش واقعی شرکت‌هایی که وارد بورس نشده اما جز شرکت‌های سهام عدالت است به چه میزان است؟ در حال حاضر نیز با این گسستگی نمی‌توان از سهام عدالت محاسبه دقیقی انجام داد چراکه برخی از شرکت‌ها بورسی نیستند.

این مسئول با اشاره به این‌که در مورد سهام عدالت ابهامات بسیار است گفت: بنده طرح تفحص از سهام عدالت را در مجلس کلید زده‌ام تا بتوانیم مصوبه مجلس را بگیریم و اگر ابهامات به سرانجام برسد نتایج موثری حاصل خواهد شد، چراکه در ارتباط با ۵۰۰ هزار تومانی که از دست مردم خارج شده است رقم بسیار بزرگی به مردم بر می‌گردد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سربازی یک دغدغه است گفت: نسلی که با آن مواجه هستیم نسل بسیار پر استعدادی است و ظرفیت‌های فراوانی دارد و باید از این ظرفیت ها در پیشرفت کشور استفاده شود. با این حال معتقدم «سربازی به شکل فعلی اسراف در عمر است»، در برخی از کشورها سربازی اجباری نیست و اختیاری است اما مشوق‌های در نظر گرفته شده تا افرادی که می‌توانند به عنوان خدمت سربازی در اختیار دولت قرار گیرند و خدمت کنند، اما باید این امر به صورت کارشناسی پیش رود و باید تاریخچه سربازی در کشور مورد بررسی قرار گیرد و براساس کارشناسی‌های موجود برای سربازی تصمیم گیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت جوانان دغدغه‌مند بهترین استفاده را انجام دهیم تاکید کرد: در کشور ما ۸۰ درصد از نیازها با خلاقیت برطرف می‌شود ما انقلاب کرده‌ایم و می‌خواهیم حرف نو بزنیم بنابراین محل و کانون این خلاقیت جوانان هستند و بنده اعلام کرده‌ام که از جوانانی که طرح مناسبی ارائه دهند حمایت انجام می‌دهم، اما با این حال مدیران و جوانان ما شجاعت لازم برای ارائه طرح‌های خود را ندارند باید این شجاعت و ریسک‌پذیری در ایجاد شود.

نماینده مردم ابهر، خرمدره سلطانیه در مجلس با بیان اینکه بنده یکی از رسالت‌های اصلی خود را مبارزه جدی و بی‌امان با فساد می‌دانم و شخصی که خود مشکل داشته باشد نمی‌تواند مبارزه با فساد را در پیش گیرد خاطرنشان کرد: نمایندگان باید تقوا در نمایندگی و مدیریت داشته باشند، چرا که اگر من معتقد به مبارزه با فساد و حرام نباشم این فساد ادامه‌دار خواهد بود و سرایت خواهد کرد. با این حال یکی از دلایلی که کشور را در برخی شرایط گرفتار فساد می‌کند این است که مدیران نسبت به فساد حساسیت کمتری دارند که همین عامل سبب می‌شود برخی از دستگاه‌ها از کار بیفتد. بنابراین باید قاطعانه و شجاعانه چه در سطح استان چه در سطح کشور در مقابل این فسادها بایستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل حضور بنده در کمسیون اصل ۹۰ به خاطر مبارزه بی امان با فساد است تاکید کرد: سوابقی از فساد در استان و در سطح کشور وجود دارد که در حال حاضر در دست پیگیری در قوه قضائیه است، اما نباید فسادها به قدری بالا رود که به قوه قضائیه برسد و از لحاظ اقتصادی و مدیریتی در جامعه اثرات منفی بگذارد. به همین دلیل از هر منشا که بوی فساد به مشام می‌رسد باید حساس شد و مقابل آن ایستاد. بنده به بوی فساد حساسم مدیران نیز باید به این عمل کنند. اگر مسئولان دستگاه‌ها به فساد حساس نباشند خسارت جدی به مردم نیز خواهد رسید.

این مسئول با تاکید بر اینکه همه ما باید در چارچوب وظایف قانونی عمل کنیم و هیچ شخصی حق ندارد در وظایف دیگران وارد شود و دخالت کند عنوان کرد: ما به قانون نیازمندیم و باید بر اساس چارچوب قانون نقش آفرینی کنیم. با این حال «صیانت از دستگاه‌های اجرایی وظیفه قطعی بنده است».

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: «رئیس جمهور حاضر به حضور در بین مردم و نمایندگان آنها نیست و عده‌ای به این موضوع اعتراض می‌کنند. آقای آشنا یک توضیحاتی در راستای توجیه عدم حضور رئیس‌جمهور داد که مردم را بیشتر عصبانی کرد زیرا مشکلات معیشتی بسیار بالا است. به نظر بنده دفاعی که ایشان کردند درست نبود.

وی افزود: بنده در توئیت نوشته‌ام که «زخم به زندگی مردم افتاده است» اما آقای آشنا  و رئیس دفتر رئیس جمهور با یک نحو دیگر به این جمله پاسخ داده‌اند. اما باید متذکر شوم بنده رفتاری که صد‌در‌صد انگیزه سیاسی داشته باشد را انجام نمی‌دهم. بنده به دلیل اصلاح طلب یا اصولگرا بودن شخصی، حرف نمی‌زنم.

شجاعی خاطرنشان کرد: من به آقای رئیس جمهور انتقاد دارم و باید آقای رئیس جمهور در جمع نمایندگان حضور داشته باشند در جمع مردم حضور داشته باشند، آقای رئیس جمهور باید در بین نمایندگان که جانباز نیز در بین آن‌ها حضور دارند، حاضر شود و پاسخ به مطالبات دهد.

وی با بیان این‌که ما نمی‌گوییم دولت سرتاسر سیاه است تصریح کرد: اما لازم است شخص رئیس جمهور در برخی مواقع با نمایندگان مردم صحبت کند و پاسخ به آنها بدهد. من به نمایندگی از طرف مردم احساس می‌کنم باید این حرف‌ها را بزنم.

نماینده مردم ابهر خرمدره و سلطانیه در مجلس گفت: رئیس جمهور در طول هفته‌های گذشته اعلام کرد که گشایشی انجام خواهد شد و افکار مردم برای امورات مختلف رفت اما متاسفانه گشایشی که در نظر گرفته بودند حاصل نشد چراکه گشایش ایشان در واقع یک چاه بزرگ بود. دولت تصمیم داشت تا نفت را وارد بورس کند و پول مردم را از این طریق جذب نماید و بعد از گذشت سال‌ها این پول را با فروش نفت به مردم برگرداندکه این موضوع اگر انجام می‌شد برای مردم بسیار آسیب می‌زد اما با ورود به موقع مجلس از انجام این امر جلوگیری شد.

وی با اشاره به این‌که قانون حدنگار در سال ۹۳ تصویب شده و قرار بر اجرای پنج ساله داشته  و باید تا پایان سال ۹۸ به اجرا می‌رسید اما متاسفانه به نتیجه نرسیده است گفت: شکایتی در کمیسیون اصل ۹۰ در مورد نهاد‌هایی که مسئولیت اجرای این طرح را داشته‌اند مطرح شده است. با این حال در کمیسیون اصل ۹۰ مسئولیت این پرونده بر عهده بنده قرار داده شده که اجرای این قانون می‌تواند بسیاری از مشکلات را در حوزه‌های مختلف حل کند، چراکه در حدود چند میلیون پرونده قضایی وجود دارد که اگر قانون حد نگار اجرا شود این پرونده‌ها از موضوعیت خارج می‌شود. با این حال قانون در حال حاضر کلید خورده و بسیار عقب‌تر از زمان بندی است، در این راستا از نهاد‌های متولی توضیح خواسته شده و علت عدم اجرا و برنامه‌های پیش رو که قابلیت اجرایی دارند درخواست شده است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره سلطانیه در مجلس با اشاره به اینکه در سطح استان زنجان باید برخی اتفاقات تا حال حاضر رخ می‌داد که متاسفانه کمتر شاهد آن بوده‌ایم عنوان کرد: باید بین مجموعه نمایندگان اتحاد حداکثری وجود داشته که در دوره‌های گذشته این اتفاق حاصل نشده و غالباً نگاه‌ها به بخش‌ها بوده و موضوعات حوزه انتخابیه توسط نمایندگان پیگیری شده که این امر به شدت به استان ضربه زده و سبب عقب ماندگی بیشتر در طول سال‌های گذشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دوره کنونی بین نمایندگان یک اتحاد وجود دارد که یک فرصت تاریخی برای استان است بیان کرد: با اتحاد و همدلی موضوعات استان را پیگیری می‌نماییم و سبب پیشرفت استان می‌شویم چراکه استان‌هایی که نمایندگان آنها متحد عمل می‌کنند پیشرفت بالایی دارند، با اینکه در این استان‌ها هم اصلاح طلب تند و هم اصولگرای تند وجود داشته اما موضوعات استانی با اتحاد حل شده و ما نیز در این دوره از نمایندگی تلاش می‌کنیم تا با همفکری هم مشکلات استان را حل کنیم.

شجاعی با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ درآمد در رتبه ۱۵ در سطح کشور قرار دارد اما به لحاظ دریافت بودجه در رتبه ۲۸  قرار گرفته که هیچ تناسبی بین این دو وجود ندارد خاطرنشان کرد: این امر سبب عقب ماندگی استان شده و باید رتبه بودجه استان را در ۴ سال آینده از ۲۸ به چند رتبه بالاتر بیاوریم که این امر نیاز به تمرکز تمام نمایندگان دارد و اما اگر نگاه بخشی باشد این امر انجام نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: جلسات متعددی برای موضوع مذکور انجام گرفته است و تصمیم بر این شده است تا در تمام حوزه‌ها نمایندگان به صورت چرخشی در جلسات حضور داشته باشند، با این حال در شهرستان خرمدره این جلسه برگزار شده و فردا نیز نیز جلسه در ابهر برگزار می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه بنده به عنوان نماینده این استان باید حضور بیشتری در مرکز استان داشته باشم که در گذشته این حضور نمایندگان کم رنگ بوده است عنوان کرد: باید ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و مردم زیادتر شود که این ارتباط در نهایت برای پیشرفت استان اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در یک سال پیش رو برنامه این است که به سراغ کارهایی که قابلیت انجام شدن دارند باید برویم گفت: یک بخشی از کارها که باید انجام شود در راستای پروژه‌های عمرانی است که برخی از آنها در حال مطالعه است. با این حال تلاش کرده‌ایم با ظرفیت‌های استان بر روی پروژه‌ها تمرکز و گره مشکلات آنها باز شود. با این وجود ۲۰ پروژه شناسایی شده که ۱۰ پروژه روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.

شجاعی با اشاره به این‌که سد کینه‌ورس ابهر با این‌که در سال ۸۹ و ۹۰ آبگیری شده و قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام گرفته که امروزه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان سرمایه در آنجا خوابیده است گفت: با اینکه این سد باید بخشی از آب ابهر و خرمدره را تامین می‌کرد، اما با تأخیر این امر انجام شده با این حال باید ۳.۶ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز کشاورزان را نیز تامین می‌کرد که متاسفانه این امر تا حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت داشته و ۵ درصد پروژه هنوز بلاتکلیف مانده است.

وی گفت: پیگیری‌های فراوانی در این راستا انجام گرفته تا با اختصاص ۳ تا ۵ میلیارد تومان این پنج درصد باقی مانده نیز به اتمام برسد و طرح تکمیل شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دو شهرستان مذکور با ۳ هزار کشاورز از آب این سد بهره‌مند خواهند شد، به همین منظور در راستای پیشرفت پروژه با اینکه در سفر نوبخت برنامه‌ای برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشت اما موافقت گرفته شد تا ۲۳ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یابد تا علاوه بر پرداخت بدهی به پیمانکار، پنج درصد باقی مانده طرح نیز تکمیل گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *