در حالی که نشست شورای روابط اقتصادی با ایران به بهانه اعدام روح‌الله زم لغو شده بود، مجریان این نشست از برگزاری مجدد آن در آینده نزدیک خبر داده‌اند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست شورای روابط اقتصادی ایران و اروپا که قرار بود از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آذر به صورت آنلاین برگزار شود، توسط شورای برگزاری این نشست لغو شد.

دوره‌های پیشین این مراسم به صورت حضوری و در کشور سوییس برگزار می‌شد.

این رویداد سالانه، از سال ۲۰۱۴ پس از انعقاد برجام، به بهانه گسترش روابط اقتصادی اروپا با ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شده بود.

همایش ایران و اروپا با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز بین‌المللی (ITC) و حمایت اتحادیه اروپا، با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران، سازماندهی شده بود.

به گفته شورای برگزاری نشست اقتصادی ایران و اروپا، بیش از ۳۳۰۰ نفر از ۴۰ کشور برای شرکت در این مراسم ثبت‌نام کرده‌‌بودند.

اکنون مجریان این نشست سالانه، خبر داده‌اند که این کنفرانس در “آینده نزدیک” برگزار خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود، غیر از سفرای فرانسه، ایتالیا، اتریش و آلمان در تهران، قرار بود جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از جمله سخنرانان دیگر این نشست باشند.

پشت پرده لغو این رویداد اقتصادی چیست؟

سفارت فرانسه در ایران پس از اعلام خبر اعدام زم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «سفیر این کشور مانند دیگر همتایان آلمانی، اتریشی، ایتالیایی در اجلاس تجاری اروپا و ایران شرکت نخواهد کرد.»

همین اقدام منجر به واکنش وزارت خارجه ایران شد. سخنگوی وزارت امور خارجه از ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به بیانیه حمایت‌گرایانه اتحادیه اروپا از عنصر شناخته شده تروریستی در احضار سفرای آلمان و فرانسه خبر داد.

سعید خطیب‌زاده در این رابطه گفت: با کدامین استاندارد، تعلیم ساخت بمب‌های آتش‌زا، برنامه‌ریزی برای درگیری‌های خیابانی، همکاری با دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با هدف براندازی ساختار سیاسی ایران و معاونت در اقدامات مجرمانه مسلحانه، ژورنالیسم نام دارد؟

سفرای کشورهای اروپایی در حالی منجر به لغو نشست شورای اقتصادی ایران و اروپا شدند که کمتر از یک ماه پیش، به رغم جنایات جنگی سعودی‌ها، در اجلاس گروه ۲۰ که به میزبانی رژیم آل سعود برگزار شد شرکت کردند.

نکته دیگر اینکه در وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران که از برگزارکنندگان این رویداد نیز به شمار می‌رود نوشته شده: «فعالیت‌های تعریف شده در این رویداد بزرگ می‌تواند به ارتقای توان تخصصی شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازارهای جهانی کمک نماید.»

با این حال این سوال مطرح می‌شود چگونه می‌توان به اروپایی‌ها اطمینان کرد و امیدوار بود که آنها به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی کمک خواهند کرد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *