مدیران بانکی توافق کرده‌اند نرخ سود بانکی را از امروز یکم اردیبهشت به ۱۵درصد کاهش دهند و براین اساس شعب بانکها با ارسال پیامک‌ به مشتریان اعلام کرده‌اند که حسابهای قبلی آنها را می‌بندند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیران عامل بانک‌ها در توافق با بانک مرکزی، نرخ سود بانکی را از امروز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه به ۱۵ درصد کاهش دادند. این اقدام بانک‌های عامل در حالی با دستور ضمنی و توافقات صورت گرفته با رئیس کل بانک مرکزی صورت می‌گیرد که خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۷ فروردین ماه در گزارشی تحت عنوان «بسته سیاستی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی» از توافق بانک مرکزی با نظام بانکی برای کاهش نرخ سود خبر داده بود اما بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد.

حال بانک‌ها خبر از کاهش نرخ سود به بازه ۱۵ درصدی می‌دهند و بر این باورند که در کنار این، باید به انتشار اوراق مشارکت گواهی سپرده یکساله با نرخ سود ۱۸ درصدی بپردازند تا بلکه بتوانند بخشی از مشتریان خود را هم اینطور نگاه دارند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از شعب بانک‌ها حاکی است برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود، اعلام کرده‌اند که حساب سپرده قبلی آنها که نرخ سودی بالاتر از ۱۵ درصد دارد، در زمان سررسید، بسته شده و برای دوره جدید، نرخ ۱۵ درصدی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

نرخ سود سپرده‌های یکساله، برای سپرده گذاری‌هایی که از امروز انجام می‌شود، ۱۵ درصد خواهد بود. این در حالی است که نرخ سود سپرده‌های بانکی پس از التهابات بازار ارز در سال ۹۷، به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود. این در حالی است که بانک‌ها براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مکلف بودند نرخ سود ۱۵ درصدی را مبنای عمل قرار دهند اما عملاً توجهی به این مصوبه شورای پول و اعتبار نمی‌شد.

تصمیم جدید می‌تواند به معنای کاهش بهای تمام شده پول برای بانک‌ها باشد. براساس مصوبه سه سال پیش شورای پول و اعتبار که از امروز ملاک عمل نظام بانکی قرار می‌گیرد، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز از ۱۰ به ۸ درصد کاهش یافت. البته طبق مصوبه جدید، بانک‌ها این امکان را دارند که در قالب گواهی سپرده، نرخ سود ۱۸ درصد به مشتریان ارائه دهند.

آنگونه که برخی از منابع بانکی می‌گویند، در اولین روز هفته جاری شورای عالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با حضور مدیران عامل توافق کردند که کاهش نرخ سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد از امروز، یکم اردیبهشت اجرایی شود.

آخرین مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود مربوط به شهریور ۱۳۹۶ است که در آن، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، به شکل علی‌الحساب ۱۵ درصد وضع شده بود.

کاهش نرخ سود، سپرده‌های موجود را شامل نمی‌شود و سپرده‌های موجود، تا پایان دوره سررسید خود، طبق روال گذشته سود دریافت خواهند کرد.

اما سپرده‌هایی که از امروز به بعد نزد بانک گذاشته می‌شوند، مشمول نرخ‌های جدید خواهد بود.

کد خبر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *