مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه امروز با وجود هیجان در سهامداران حقیقی، اما تا الان بیش از ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش سهام انجام شده است، گفت: سهامداران از هیجانات و شایعات بپرهیزند.

امیر هامونی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد جلسه امروز شورای عالی بورس گفت: در این جلسه همه حقوقی‌های بازار بر این نکته تاکید داشتند که مانند گذشته از بازار حمایت می‌کنیم و امروز با وجود اینکه شاخص بازار تا این لحظه ریزش داشته، اما تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مجموع معاملات بورس و فرابورس است؛ یعنی اینکه گرچه عده‌ای فروشنده بودند، اما همین مقدار خریدار نیز در بازار وجود داشته است.

وی تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم و کارشناسان می‌گویند، افراد تازه‌وارد به بازار ابتدائا از ورود به خرید سهام خودداری کنند و از طریق صندوق‌های موجود در بازار اقدام به خرید سهام صندوق‌ها کرده و در بازار مشارکت کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به این سوال که چه تعداد صندوق در بازار وجود دارد، گفت: ۲۰۰ صندوق در بازار هستند که منابع آنان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و چون در صندوق‌ها افراد حرفه‌ای و با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، در آنجام دور از هیجانات تصمیم‌گیری می‌شود و کسانی که تازه‌وارد هستند، باید از طریق صندوق‌ها وارد خرید و فروش شوند و امروز که قدری هیجان در سهامداران حقیقی ایجاد شده، همان حقوقی‌های بازار اقدام به خرید می‌کنند.

هامونی گفت: در جلسه امروز ساعت ۷ شورای عالی بورس هیچ‌یک از اعضا نظری بر تعطیلی بازار سرمایه حتی برای چند دقیقه نداشتند و همه تاکید داشتند، بازار راه خود را ادامه دهد و علی‌رغم افت شاخص اما گزارش‌ معاملات نشان می‌دهد، روند خوبی در خرید و فروش وجود دارد و نقدشوندگی بازار همچنان یک امتیاز محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رکوردزنی‌های شاخص در دو هفته گذشته و افت امروز نشان از رشد غیرواقعی دارد، گفت: شرایط کنونی قابل تحلیل است. باید نظر تحلیل‌گران حرفه‌ای را بشنویم و بر اساس منطق عمل کنیم و سهامداران حقیقی باید از هیجانات پرهیز کنند که عامل زیان سهامداران می‌شود.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه ۸۰ درصد ثروت مردم در بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های حقوقی هست، گفت: این شرکت‌های حقوقی حامی بازار هستند و تاکید بر این دارند که از مردم و بازار حمایت می‌کنند.

هامونی در مورد اینکه برخی تک‌سهم‌ها در شرایط ریزش بازار هم رشد می‌کنند، گفت: فارغ از همه شرایط سیاسی و منطقه‌ای به نظر من اثر هیجانات بر بازار یکی دو روزه خواهد بود و امیدواریم اثر هیجانات به زودی برطرف شود و منطق و تحلیل در بازار حکمفرما شود. مردم باید از هیجانات پرهیز کنند تا دچار زیان نشوند.

وی تاکید کرد: این اتفاقات در طول تاریخ بازار سرمایه زیاد اتفاق افتاده است. همین بازار سرمایه دوران جنگ تحمیلی را هم پشت سر گذاشته و شرایط بازار این‌گونه است که به تعادل می‌رسد.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه حرکت ددمنشانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را محکوم می‌کنیم، گفت: همه اعضای شورای عالی بورس و اعضای حقوقی بازار تاکید داشتند که از بازار سرمایه حمایت می‌کنند.

هامونی در مورد شایعات و هیجاناتی که در برخی کانال‌های تلگرامی مطرح می‌شود، گفت: باید افراد حقیقی بازار از هیجانات پرهیز کنند و حقوقی‌های بازار هم همگی با تحلیل و منطق رفتار و از بازار حمایت می‌کنند،‌ اما جو روانی درواقع مثل فضایی بود که عده‌ای در بازار پایه فرابورس به آن دامن می‌زدند.

وی در ‌توصیه به سهامداران گفت: سهامداران حقیقی از هیجانات پرهیز کنند و پرتفو یعنی سبد سهام خود را متنوع کنند تا ریسک خود را کاهش دهند.

مدیرعامل فرابورس ایران تاکید کرد: تازه‌واردان به بورس هم به جای اینکه مستقیما سهام شرکت‌ها را بخرند، توصیه می‌کنم به صندوق‌ها مراجعه کنند و سهام صندوق‌ها را خریداری کنند که در صندوق‌ها افراد حرفه‌ای و با تحلیل حضور دارند.

هامونی گفت:‌ الان خریداران بازار شرکت‌های حقوقی هستند که اینها بزرگترین حامیان بازار به شمار می‌روند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *