فعالان بازار ارز می‌گویند از ظهر دیروز بر تعداد فروشنده‌های ارزی اضافه شده و خریداری در بازار نداریم؛ صراف‌ها تحولات در آمریکا و سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی را خبر مثبتی برای بازار قلمداد کرده و می گویند کاهش قیمت دلار احتمالاً ادامه دار باشد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قیمت دلار در بازار ارز از دیروز با ریزش همراه شده و این روند درحالی همچنان ادامه دارد که دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان افزایش یافته بود ولی هم اکنون با قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان در خیابان فردوسی فروخته می شود.

تشدید نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر موجب ثبت رکوردهای بالا برای دلار در بازار رسمی و غیررسمی شده است؛ قیمت دلار چند ماهی است که به دلایل اقتصادی و سیاسی با نوسان زیاد همراه است و همین امر نیز باعث رکوردزنی نرخ ارز شده است.

اما از روز شنبه و با انتشار خبرهای مثبت در بازار، روند افزایشی قیمت‌ها متوقف و دلار وارد سیر نزولی شد؛ بازاری‌ها می گویند: نرخ‌ ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد کاهش محسوس داشته و احتمالا این روند قیمتی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

صراف‌های خیابان فردوسی خبرهای مربوط به ابتلای رئیس جمهور امریکا به کرونا را تأثیرگذار در بازار می دانند و می گویند:‌ بیماری ترامپ و کاهش محبوبیت او در مناظرات و احتمال شکست‌ش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به مثبت شدن جو بازار کمک کرده است.

برخی دیگر اما معتقدند:ریزش قیمت ها در بازار به دلیل تغییر انتظارات در بازار است و معامله گران برداشت می کنند قیمت ها در بازار به سقف رسیده بود زیرا توان عبور از مرز ۳۰ هزار را نداشت.

عده ای هم به صحبت ‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اشاره کرده و می گویند: مشخص بود بانک کرزی اجازه نمی دهد که قیمت دلار همینطور بالا رود و همه می دانستیم اگر بانک ورود کند حتما ریزش سنگین در قیمت ها خواهیم داشت.

یکی از صراف‌ها می گوید: امروز تعداد فروشنده های بازار ارز بیشتر از روز قبل است و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها بر تعداد فروشنده های بازار افزوده می شود.

فعالان بازار ارز در پاسخ به این سوال قیمت دلار چه قدر کاهش خواهد یافت؟ می گویند: با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی اصلا وضعیت قیمت ها قابل بیش بینی نیست ولی نکته مهم این است که در یکی دو روز گذشته آرامش به بازار بازگشته است.

برخی از فعالان اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی ها از روند فروش ارز در سامانه نیما می گویند و تأکید دارد که اگر صادرکنندگان نسبت به فروش ارز در حاشیه مشخص شده در نیما مقاومت نکنند، روند نزولی قیمت ارز در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

البته از صبح دیروز و با انتشار خبرهای امیدوار کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفته است و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۸ هزار تومان، دلار رسمی از کانال ۲۸ هزار تومان به کانال ۲۷ هزار تومان و سکه از کانال ۱۵ میلیون تومان به کانال ۱۳ میلیون تومان بازگشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *