معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق در جامعه در حال چرخش است، گفت: کشورهای همسایه برای مبارزه با قاچاق هزینه نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصطفی پورکاظم شایسته اظهار داشت: باید به سمت نظام سیستمی برای مقابله و مبارزه با قاچاق حرکت کنیم و اقدامات دستی و فیزیکی حذف شود.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا به صورت نظام یافته از مرزهای مختلف کشور انجام می‌شود و قاچاقچیان از راه‌های پیچیده و سازمان یافته اقدام می‌کنند، گفت: البته با فرهنگ سازی و کمک نظام رسانه‌ای می‌توان با قاچاق برخورد کرد؛ توجه جدی خانواده‌ها به تولیدات ایرانی و افزایش هزینه‌ها و ریسک به قاچاقچیان از راهکارهای مؤثر در کاهش قاچاق کالا است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کشورهای همسایه برای مبارزه با قاچاق هزینه نمی‌کنند، گفت: بر اساس کنواسیون بین المللی آنها باید در این خصوص هزینه کنند، زیرا فعلاً فقط ایران خسارت‌های مالی و جانی در این خصوص متحمل می‌شود.

شایسته همچنین با تاکید بر لزوم رسیدگی فوری به پرونده‌های قضائی قاچاق در کشور ادامه داد: در مجموع ۲ هزار پرونده قضائی وجود دارد که به خاطر صدور حکم جزای نقدی معطل مانده است که از این تعداد ۵۲ پرونده به ارزش یک هزار میلیارد تومان تشکیل شده است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه نسبت کشفیات به قاچاق کالا در ایران قبل از قانون سال ۱۳۹۲ یک درصد بود، گفت: اکنون این نسبت در کشور به ۲۷ درصد رسیده و ۱۳ میلیارد دلار کالای قاچاق در جامعه در حال چرخش است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور انجام شده که این مقدار در سال ۹۶ به ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافته است، افزود: پارسال یک هزار پرونده بالای ۵۰۰ میلیون تومانی قاچاق در کشور تشکیل شده است اما هنوز گزارش سال ۱۳۹۷ نهایی و منتشر نشده است.

این مقام مسئول گفت: کشف پرونده‌های ملی و مهم با ارزش بیش از پنج میلیارد ریال نسبت به پارسال افزایش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *