فرآوری خمیر کاغذ تسکا

معرفی شرکت

ترکیب اصلی کاغذ از مولکول رشته‌ای شیمیایی به نام سلولز می‌باشد که ماده اصلی گیاهان و بخصوص درختان سوزنی‌برگ است. با گسترش نیاز انسان به کاغذ، استفاده از چوب درختان هم گسترش نگران‌کننده‌ای پیداکرده و مصرف روزافزون محصولات چوبی و کاغذی در کشور ما که سالیانه بالغ‌بر یک و نیم میلیون تن می‌رسد، موجب شده است که میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج شود تا کمبود نیازهای داخلی مرتفع گردد.

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین منابع لیگنو سلولزی از مواد اولیه غیرچوبی، ضایعات محصولات غلات کشاورزی مانند تفاله نیشکر، سرشاخه­های نخل و کاه گندم است که به دلیل نبود دانش فنی و تعداد کارخانجات کافی متأسفانه به هدر می­روند و در عوض جنگل­های بکر کشور در حال قطع و نابودی است. هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی روش استفاده از کاه برای تولید خمیرکاغذ پیشرفت چشمگیری داشته است. برای نمونه در کشورهایی چون دانمارک، یونان، هلند، مجارستان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا و یوگسلاوی که منابع تأمین چوب در آن‌ها محدود است و بیشتر به واردات اتکا دارد، این صنعت رواج بسیاری یافته است و در برخی از کشورهای درحال‌توسعه مانند آرژانتین، چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک، پاکستان، سریلانکا و ترکیه به دلیل محدودیت منابع چوبی به استفاده از بقایای محصولات کشاورزی به‌ویژه کاه روی آورده‌اند.

لازم به ذکر است بر اساس اعلام فائو در محصولات کشاورزی ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات وجود دارد که ارزش این حجم از ضایعات ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ازاین‌رو کشور عزیزمان با داشتن آب‌وهوای مناسب و متناوب یکی از کشورهای غنی در خصوص پسماندهای کشاورزی است که با بهره­گیری صحیح از ضایعات آن می‌توان کمک بسیار بزرگی در صنعت تولید فرآورده­های خمیر و کاغذی به شمار آید.

همچنین یکی از بهترین روش‌های توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش‌افزوده محصولات و توسعه اقتصادی – اجتماعی مناطق روستایی، افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی و بالأخص تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است که این مهم برای کشاورز خود فرصتی مناسب به شمار می‌رود.

به همین منظور شرکت فراوری کاغذ تسکا از سال ۱۳۹۵ با حمایت دهکده اقتصادی بین المللی امید جلین و سرمایه‌گذاری شرکت تکاد امید جلین تأسیس شد. این شرکت با مدنظر داشتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در راستای حفظ محیط‌زیست و ایجاد اشتغال ضمن هدف بهره‌گیری از ضایعات کشاورزی، خمیرکاغذ بکر موردنیاز صنایع مربوطه را تحت عنوان یک صنعت تبدیلی – دانش‌بنیانی با استفاده از  ماشین‌آلات طراحی و ساخته‌شده توسط کارشناسان داخلی، در استان گلستان که قطب کشت محصول گندم می‌باشد، با ظرفیت تولید ۲۰ تن خمیر کاغذ در شبانه روز آغاز به فعالیت نموده است.

گستره فعالیت شرکت

شرکت فراوری کاغذ تسکا به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور مفتخر است که باهمت و تخصص جوانان متعهد و با مطالعات و تحقیقات در آزمایشگاه مجهز به بررسی شیوه‌های نوین تولید خمیرکاغذ تحت استانداردهای بین‌المللی می‌پردازد تولیدات شرکت فراوری کاغذ تسکا در صنایع بالادستی از جمله صنایع کاغذسازی و بسته بندی (تولید انواع کاغذ لاینر، فلوتینگ، تست لاینر و کرافت)، مقواسازی، تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف، انواع دیوار و بام پوش، مصارف هنری و … مورد استفاده می باشد.

برنامه های آتی

افزایش تناژ تولیدی خمیرکاغذ روزانه بالغ ‌بر ۶۰ تن به همراه تولید سبدی از محصولات جانبی ناشی از ضایعات مواد حین فرآیند تولید با رویکرد خودکفایی در صنایع کاغذسازی بابت مواد اولیه و صادرات محصولات به کشورهای خارجی و همچنین نصب خط کاغذسازی جهت تولید انواع کاغذ با کیفیت بسته بندی با استفاده از خمیر بکر گیاهی.

اطلاعات تماس

  • کارخانه: گلستان، علی آباد کتول، شهرک صنعتی علی آباد کتول، تلاش ۱۲
  • تلفن: ۰۱۷۳۱۸۶۴۲۷۵
  • مدیر عامل: محمدتقی احمدی
  • همراه: ۰۹۱۱۲۷۳۹۰۰۱
  • سایت: www.toskapulp.ir
  • پست الکترونیکی: info@toskapulp.com
  • کانال تلگرام: t.me/toskapulppaper
  • اینستاگرام: toskapulp