وزارت خزانه داری آمریکا رسما نام چین را در فهرست دستکاری‌کنندگان نرخ ارز قرار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، برای نخستین بار از سال ۱۹۹۴ میلادی آمریکا نام چین را به عنوان یکی از کشورهای دستکاری کننده در نرخ ارز به فهرست سیاه خود افزود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که بانک مرکزی چین با تصمیم در خصوص عرضه گسترده یوان در بازار ارز هنگ‌کنگ، نرخ برابری یوان در برابر دلار را کاهش داد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در نخستین توضیح این اقدام آمریکا، ضمن متهم کردن چین به دستکاری در نرخ ارزی گفت: چین به دنبال افزایش مزیت رقابتی محصولات تولیدی خود در برابر محصولات آمریکایی در تجارت بین‌المللی است. آمریکا از صندوق بین المللی پول خواهد خواست تا به اقدامات اخیر و ناعادلانه چین ورود کند.

تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا پس از آن روی می دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیام هایی توئیتری شدیدا به چین تاخته بود و آن ها را به سو استفاده از اقتصاد آمریکا با دستکاری در نرخ ارز متهم ساخته بود. از سوی دیگر اما بانک مرکزی چین در بیانیه ای اعلام کرد کاهش ارزش یوان به دلیل رویکرد یک جانبه آمریکا اتفاق افتاده است.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت بیانیه بانک مرکزی چین به خوبی نشان می دهد که دولت این کشور به طور رسمی تعیین نرخ ارز را به دست گرفته است.

وزارت خزانه داری آمریکا از چین خواسته است تا به توافق اعضای گروه ۲۰ در خصوص نرخ ارز پایبند باشد. این وزارت‌خانه از رایزنی با دولت و مقامات وزارت بازرگانی آمریکا برای اتخاذ پاسخ مناسب به رفتار اخیر چین خبر داده است.

فهرست سیاه ارزی وزارت خزانه‌داری آمریکا الزام آور نیست اما وزارت بازرگانی و دولت آمریکا می‌توانند با استناد به آن، اقدامات و محدودیت هایی علیه کشورهای قرار گرفته در این فهرست اعمال کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *