قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی در پی ابراز نگرانی یک مقام بانکی آمریکایی نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور، برای نخستین بار در سه روز اخیر کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۰ سنت (۰.۵ درصد) کاهش پیدا کرد و به ۶۰ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۱۵ سنت (۰.۳ درصد) کاهش پیدا کرد و به ۵۵ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت در معاملات روز گذشته حدود ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده بود.

نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی به دلیل جنگ تجاری میان آمریکا و چین که ممکن است تقاضا برای نفت را متاثر کند، رشد قیمتها را محدود نگه داشته است.

ماری دالی، رییس بانک فدرال رزرو سن فرانسیسکو روز پنج شنبه گفت بر این باور است که اقتصاد آمریکا رشد قوی دارد اما ابهامات و کندی رشد اقتصاد جهانی روی اقتصاد این کشور تاثیر دارد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دوشنبه هفته جاری گفته بود بر این باور است که چین درباره تمایل برای رسیدن به یک توافق تجاری صادق است اما نگرانیها روز سه شنبه پس از این که وزارت خارجه چین درباره تماس تلفنی میان مقامات دو کشور ابراز بی اطلاعی کرد، تجدید شد.

بازارها افت چشمگیر ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفتند. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته ۱۰ میلیون بشکه کاهش داشته است، در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۲.۱ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. همچنین ذخایر بنزین آمریکا ۲.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد؛ در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش این ذخایر به میزان ۳۸۸ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند.

بنا بر آمار رسمی، تولید هفتگی نفت آمریکا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به رکورد ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی قیمت مورد پیش بینی برای نفت خام تا پایان امسال را به دلیل دورنمای اقتصادی ضعیفتر، تقاضای کمتر و رشد بالاتر نفت شیل آمریکا پایین آورد. این بانک آمریکایی قیمت مورد پیش بینی برای نفت برنت را از ۶۵ به ۶۰ دلار در هر بشکه و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم را از ۵۸ به ۵۵ دلار در هر بشکه کاهش داد.

همچنین پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از یک میلیون بشکه در روز به ۸۰۰ هزار بشکه در روز و برای سال ۲۰۲۰ را از ۱.۴ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش داد.

قیمت نفت از نقطه اوج خود در آوریل امسال، حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده که به دلیل تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین بوده است. بانکهای دیگر نیز به دلیل ابهامات اقتصادی نسبت به ریسکهای متوجه رشد تقاضا برای نفت هشدار داده اند. بانک بارکلیز ماه گذشته قیمت مورد پیش بینی برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ را کاهش داد و اعلام کرد انتظار دارد به دلیل وضعیت اقتصاد کلان جهان، تقاضای کمتری برای نفت وجود داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *