سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه ای با هشدار نسبت به بارش های سیل آسا در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین اعلام کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در ۲۱ استان باران، رگبار، رعد و برق و آبگرفتگی معابر روی خواهد اد.

در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است؛ سامانه بارشی از اواسط روز یکشنبه ۱۱ فرودین تا اواخر روز دوشنبه ۱۲ فروردین طی ۳۶ ساعت در غرب و جنوب غرب کشور شامل استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه و بویراحمد موجب بارش باران با شدت قابل ملاحظه و در برخی ساعات همراه با رگبار ورعد وبرق خواهد شد.

بیشینه شدت بارش از صبح تا اواخر دوشنبه پیش بینی می شود. حجم بارش تجمعی در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب کشور شامل کرخه، دز و کارون حدود ۷۰ میلیمتر برآورد می شود. انتظار می رود به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم روانآب و سیلاب در رودخانه های منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد.

با این مقدمه، وضع هوای کشور به شرح زیر پیش بینی می شود؛

یکشنبه بعد از ظهر و شب ۹۸/۰۱/۱۱: رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و سیلابی شدن مسیل ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل ها در استانهای همدان، آذربایجان شرقی و زنجان.

دوشنبه ۹۸/۰۱/۱۲: رگبار باران همراه با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس؛ بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیلها در استانهای مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و دامنه های البرز در شمال استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان؛ همچنین بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.

از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسیرهای کوهستانی و گردنه های برفگیر دامنه های البرز در شمال و زاگرس در شمالغرب و غرب کشور، با بارش برف پیش بینی می شود. با توجه به پیش بینی وضع هوا، اقدامات زیر توصیه می شود: سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا در مسیر سفر برنامه ریزی و انجام شود.

با توجه به پیش بینی بارش برف در مسیرهای کوهستانی شمال، شمالغرب و غرب کشور و همچنین سیلابی شدن مسیل ها احتیاط لازم بعمل آید. در طول سفر از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود. احتمال وقوع بارش های سیل آسا از یکشنبه شب تا اواخر دوشنبه و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوبغرب و غرب کشور بسیار بالا است.

بر این اساس توصیه می شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران و سازمانهای امدادی آب بعمل آید. به سبب پیش بینی رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق کوهستانی و همچنین احتمال وقوع بهمن، صعودهای کوهستانی توصیه نمی شود.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *