عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به جای توسعه روابط تجاری با همسایگان به ۱ + ۵ دل بستیم و از بازارهای منطقه غفلت کردیم، گفت: اقدام اخیر دولت برای توسعه همکاری‌ تجاری با همسایگان باید ادامه یابد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه آمریکا قطعا نمی‌‌تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت: با عدم تمدید معافیت خرید نفت برخی از کشورها، فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید، زیرا راه‌هایی برای فروش نفت به کشورهای دیگر وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینکه کشورهای اسلامی و مخصوصا کشورهای صادرکننده نفت باید به این موضوع توجه داشته باشند که اگر اکنون به این حرکت وقیحانه آمریکا در تحریم فروش نفت ایران جواب ندهند، در آینده این کشور در مورد تحریم فروش نفت آنها هم اقدام خواهد کرد، گفت: این‌ها باید بدانند که این طور نیست که در فقط روی یک پاشنه بچرخد و فقط ایران مورد تحریم قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا از عربستان به عنوان گاو شیرده نام برد و این بدان معنا است که تا زمانی که بخواهند، از آنها حمایت کرده و بهره می‌برند و اگر نتوانستند از آنها بهره‌برداری کنند، قطعا در مقابل آنها یا سایر کشورها خواهند ایستاد.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که با قطع صادرات نفت از ایران تولید نفت توسط سایر صادرکنندگان افزایش نیابد قیمت نفت افزایش می‌یابد، اظهار داشت: همین موضوع هم باعث می‌شود که کشورها واردکننده نفت که الان سکوت کرده‌اند، به آمریکا بگویند، اگر شما با کشور ایران مشکل دارید، چرا ما باید تاوان این مسئله را پرداخت کنیم و نفت را گران‌تر بخریم.

* دلایلی که صادرات غیرنفتی جایگزین درآمدهای نفتی نشد

موسوی لارگانی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی با توجه به اینکه، یکی از راه‌های جبران درآمدهای نفتی، توسعه صادرات غیرنفتی است، چگونه می‌توان صادرات غیر نفتی را توسعه داد، گفت: سالهاست دولت‌های مختلف شعار فاصله گرفتن بودجه از درآمدهای نفتی را می‌دهند، اما در عمل نسبت به این کار اقدام نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حتی با تاسیس صندوق توسعه ملی ذخیره سالانه ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی و افزایش پلکانی ۳ درصدی این درآمدها محقق نشد، گفت: اگر این اتفاق به طور کامل اجرا می‌شد، اکنون ذخایر قابل توجهی از درآمدهای نفتی وجود داشت و هر سال طی این فرایند بخشی از وابستگی به درآمدهای نفتی کاسته می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام دولت طی ماه‌های اخیر برای توسعه روابط تجاری و صادرات به همسایگان کشورمان گفت: اگر دولت به جای نشست و برخاست‌ها در ژنو و بحث ۱ + ۵ برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از قبیل ترکیه، عراق، روسیه، افغانستان و … وارد مذاکره می‌شد و بازارهای این کشورها را به دست می‌آورد، قطعا می‌توانستیم بخش قابل توجهی از درآمدهای صادراتی را جایگزین درآمد نفتی کنیم.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه کشور روسیه ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای واردات کالا از ایران دارد، بیان داشت: اما ما به ۱ + ۵ دل بستیم و مسئولان ما گفتند که اگر برجام عملیاتی شود، رونقی ایجاد می‌شود که حتی مردم دیگر نیاز به یارانه نقدی نداشته باشند.

وی بیان داشت: این دلبستگی‌ها باعث غفلت ما از بازارهای صادراتی منطقه شد، به طوری که اکنون در صادرات مشکلاتی وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه برخی از کشورهای دور مانند چین اکنون بخش زیادی از بازار صادراتی منطقه از جمله عراق را در دست گرفته‌اند، بیان داشت: اگر این اقداماتی که دولت اخیرا در توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه آغاز کرده، ادامه یابد قطعا می‌توانیم بخشی از تحقق نیافتن درآمدهای نفتی را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه البته باید شرایط بهتری برای صادرکنندگان فراهم کرد، گفت: به عنوان مثال با صدور بخشنامه‌‌های متعدد و دست‌ و پا گیر و بورکراسی‌های اداری مانع از صادرات نشویم.

* فشارهای سازمان مالیاتی و خدمات رسان به تولید‌کنندگان کم شود

وی در پاسخ به این سوال که از آنجا که هر صادراتی وابسته به تولید است برای رونق تولید چه باید کرد، گفت: دولت فعلی و حتی دولت‌های قبلی از قبیل دولت نهم و دهم آنچنان که لازم بود به مباحث حمایت از تولید نپرداخته‌اند.

موسوی لارگانی اظهار داشت: برای رونق تولید باید یک مقدار فشارهای سازمان‌های مالیاتی خدمات رسان از جمله تامین اجتماعی به تولید‌کنندگان را کاهش داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی تولید‌کنندگان سرمایه در گردش است، بیان داشت: در حالی که بسیاری از تولید‌کنندگان آماده تولید هستند، اما بانک‌ها در تامین سرمایه‌در گردش با آنها همکاری نمی‌کنند.

وی در مورد تاثیر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بر مسئله تولید و رونق تولید اظهار داشت: قطعا اگر در بحث توسعه صادرات یک تصیم گیرنده واحد وجود داشته باشد، اثرات مثبتی خواهد داشت و تفکیک وزارتخانه می‌تواند مشکلات جدی برای صادرات به وجود آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *