تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با تاثیر بر بخش‌های مختلف تجاری کشور می‌تواند تحول اقتصادی چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

«هادی تیزهوش تابان» با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: انجام چنین توافقاتی تاثیر به سزایی به طور خاص بر فضای تجاری و به طور عمومی بر اقتصاد می‌گذارد که با استفاده مناسب از این فرصت مهم، می‌تواند منجر به جهش و تحول در بخش‌های مختلف کشور شود.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی محصولاتی را تولید می‌کنند که مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و از سوی دیگر کالاهایی وارداتی از این کشورها به ایران شامل مواد اولیه و مایحتاج حوزه تولید می‌شود که این موضوع بسیار مورد اهمیت بوده و می‌تواند بهره‌وری این موافقت‌نامه را افزایش دهد.

تیزهوش تابان با بیان اینکه برای اجرای این موافقت‌نامه به نیازمند اقداماتی است، تاکید کرد: فراهم آوردن پیش نیازها برای اجرای این توافق به‌تنهایی می‌تواند زمینه ساز بهبود و رشد اقتصادی در کشور شود، به عنوان مثال مبادلات پولی و زیرساخت‌ها و لجستیک، موضوعاتی هستند که باید به آنها پرداخته شود که در صورت بی‌توجهی نه‌تنها این موافقت‌نامه بلکه توافقاتی از این دست نیز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی با اشاره به تحریم‌ها در حوزه مبادلات پولی علیه ایران و فدراسیون روسیه، تاکید کرد: در این زمینه باید سازوکارهایی برای استفاده مناسب از دوگانه ریال و روبل اندیشیده شود تا شرایط برای تجارت این دو کشور تسهیل شود؛ از سوی دیگر این موضوع می‌تواند نیاز و تقاضای موجود برای دلار و یورو را تا حد معناداری کاهش دهد و به تصمیم سازان و سیاست‌گذاران برای مدیریت این بازار کمک خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با تاکید بر اینکه شرایط موجود در حوزه زیرساخت‌ها و لجستیک پاسخگوی حجم تجارت کشور نیست،‌ خاطرنشان کرد: بر همین اساس هرگونه تحول و توسعه در حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشروط به توسعه زیرساخت‌های تجاری است زیرا از سوی دیگر می‌تواند حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی را متحول کند.

وی افزود: طی کردن این مسیر می‌تواند تاثیر مطلوبی بر توسعه عمرانی کشور بگذارد و به تبع آن،‌ حوزه دیگر اقتصادی را متحول کند که نتایج مطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

تیزهوش تابان اظهار داشت: با توجه به رویکرد سازمان توسعه تجارت ایران و پیگیری‌های سایر مقامات و مسئولان کشور، امیدواریم تا این موافقت‌نامه به نحو مطلوبی اجرایی شود و اهداف ناشی از آن تحقق یابد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: بخش خصوصی نیز تلاش خواهد کرد تا به‌عنوان بازوان اجرایی و مشورتی در کنار بخش دولتی ایفای نقش کند و در تحقق این موضوع مهم ملی و دستاوردهای مطلوب ناشی از آن سهیم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *