ایده وزارت نفت برای انتقال شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز پارس به شرکت ملی گاز ایران با تصویب کلیات اساسنامه شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی مجلس یه گام دیگر به نهایی‌شدن نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۸ بود که خبرگزاری مهر در خبری نوشت: با جدی‌تر شدن تغییرات در حوزه اجرایی صادرات گاز، شرکت ملی گاز در صورت تصمیم وزارت نفت حوزه اکتشاف، توسعه و تولید میادین گازی را بر عهده خواهد گرفت. در این خبر اشاره‌ شده بود  طی ماه‌های آینده دو شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز پارس که تولید گاز کشور را بر عهده‌ دارند به‌زودی از شرکت ملی نفت جداشده و زیر نظر شرکت ملی گاز ایران قرار خواهند گرفت.

بااین‌وجود، وزارت نفت ترجیح داد موضع روشنی درباره این موضوع اتخاذ نکند اما بر اساس طرحی که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کشور برای اساسنامه شرکت ملی گاز آماده کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده است، این دو شرکت به شرکت ملی گاز ملحق خواهند شد.

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این ایده محصول شورای اصلاح ساختار وزارت نفت و از حمایت وزیر نفت برخوردار است. این همان شورایی است که طی چند سال اخیر با یک شرکت بلژیکی نیز همکاری داشته و درنهایت برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های گازی به این مسئله رأی مثبت داده است.

وی افزود: پیگیر اصلی این موضوع و البته اساسنامه جدید شرکت ملی گاز، یکی از اعضای این کمیسیون است. اساسنامه پیشنهادی شرکت ملی گاز هم تفاوتی خاصی با اساسنامه شرکت ملی نفت ندارد و درواقع در برخی بندها، شاهد تغییرات وظایف شرکت ملی گاز هستیم.

وی درباره اینکه آیا در اساسنامه جدید، انتزاع دو شرکت نفتی از شرکت ملی نفت و انتقال آن به شرکت ملی گاز مطرح شده است یا خیر توضیح داد: اساسنامه پیشنهادی به‌صراحت به این موضوع اشاره نکرده است ولی با توجه به شرح وظایف عنوان شده برای شرکت ملی گاز، می‌توان با یک آئین‌نامه شرکت‌های نفتی را به شرکت ملی گاز منتقل کرد.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه چنین طرحی مورد استقبال شرکت ملی گاز است ادامه داد: از سال‌های گذشته تا به امروز، شرکت ملی گاز درصدد بیرون آمدن از زیر سایه شرکت ملی نفت بوده و همواره تلاش می‌کرده است تا با به دست‌گیری توسعه میادین گازی و تولید از آن، صادرات گاز را هم بر عهده بگیرد که در دولت دهم، موفق شد شرکت ملی صادرات گاز را در اختیار بگیرد ولی باروی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر نفت این شرکت را به شرکت ملی نفت بازگرداند و درنهایت آن را منحل کرد.

به گفته وی انحلال این شرکت و بیکار شدن کارکنان آن موجب اضطراب کارکنان شرکت‌های نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز پارس شده و بر همین اساس، نگرانی‌های بسیاری در بدنه صنعت نفت ایجادشده است.

بر اساس این گزارش، از سال گذشته، واگذاری تولید گاز به شرکت ملی گاز ایران جهت برنامه‌ریزی برای مصارف داخلی و صادراتی در دستور کار قرارگرفته است و گویا توافق‌هایی برای واگذاری شرکت نفت و گاز پارس به شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته است که در گام بعدی، واگذاری سایر شرکت‌ها نیز آغاز خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *