صنعت فضایی در کشورهای مختلف سهم بسزایی در رشد اقتصادی دارد و می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را برای نیروی انسانی متخصص ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اکنون صنعت فضایی در سراسر دنیا به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین صنایع علمی و تحقیقاتی شناخته می‌شود و رقابت بسیار تنگاتنگی بین کشورهای مختلف برای توسعه این صنعت وجود دارد. یکی از دلایل اهمیت صنعت فضایی تأثیر بسزای آن در رشد اقتصادی است. بر اساس گزارش سایت تحلیلی «استاتیستا» (statista) سهم صنعت فضایی از اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۲۳.۸ میلیارد دلار بوده است و قطعاً طی دو سال گذشته ارزش این بازار افزایش یافته است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۴۰ سهم بازار صنعت فضایی از اقتصاد جهان همزمان با توسعه تجهیزات ارتباطی ماهواره‌ای به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد و از همین رو اگر کشورها برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه صنایع فضایی خود داشته باشند، قطعاً در آینده به سطح درآمدزایی مطلوبی دست خواهند یافت. توسعه صنعت فناوری مستلزم سرمایه‌گذاری گسترده و ارتباط مستمر با کشورهای صاحب فناوری فضایی است و از همین رو ایران همواره با مشکلات زیادی در این حوزه روبه‌رو بوده است. با این حال دانشمندان گمنام صنعت فضایی کشور در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب نشان داده‌اند حتی در سخت‌ترین شرایط دستاوردهای ارزشمندی را ارائه داده‌اند.

دولت سیزدهم در ایران برنامه ویژه‌ای برای صنعت فضایی دارد و از همین رو اخیراً نخستین جلسه شورای عالی فضایی پس از وقفه‌ای یازده ساله برگزار شد. رئیس جمهور در این جلسه به وزرا و مدیران دستگاه‌های متولی امر در حوزه فضایی تأکید کرد که سرعت رشد صنعت فضایی در کشور کافی نیست و باید در مدت زمانی کوتاه به مدار ۳۶ هزار کیلومتری دست پیدا کنیم.

به گفته مرتضی براری، رئیس سابق سازمان فضایی ایران «برای تأمین هزینه‌های مورد نیاز صنعت فضایی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است. رئیس جمهور هم قول مساعدت و حمایت جدی را برای تأمین بودجه‌های مورد نیاز داده‌اند. همچنین با توسعه بازار خدمات فضایی و تسهیل‌گری برای جذب سرمایه از بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی تلاش می‌کنیم تا علاوه بر کمک به رشد و توسعه بخش خصوصی درآمد مازاد را دوباره به حوزه توسعه فناوری تزریق کنیم تا سرعت روند پیشرفت پروژه‌ها کاهش نیابد. با تأکید رئیس جمهور زمینه را برای ارتقای نقش بخش خصوصی در توسعه فناوری‌های فضایی فراهم می‌کنیم و مطمئنیم علاوه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و دانش موجود در این بخش، چابکی و نوآوری بخش خصوصی در افزایش شتاب توسعه فناوری فضایی تأثیر بسزایی دارد.»

به نظر می‌رسد تنها راه افزایش سهم این از بازار جهانی صنعت فضایی افزایش اعتماد دولت به بخش خصوصی و سرعت بخشیدن به پروژه‌های فضایی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی است. بدون شک با اهتمام دولت به فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه فضایی بسیاری از چالش‌های این صنعت را برطرف می‌سازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *