مسکو – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: با سیاست همسایه محوری و توسعه روابط با همسایگان که در دولت سیزدهم اتخاذ شده، این مهم به‌ ویژه با کشور روسیه در اولویت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به روسیه، «کاظم جلالی» سه شنبه شب در نشستی با فعالان صنعتی حاضر در نمایشگاه «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» مسکو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: روسیه در مقوله اقتصاد، کشوری با ۲۹۷ میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۲۱ است که باید برای جمهوری اسلامی ایران مهم باشد، اما به دلایلی نه روس‌ها ایران نوین را دیده و شناختند و نه ما روسیه را.

وی یادآور شد: امروز روسیه نه تزاری و نه کمونیستی است، بلکه متفاوت از گذشته شده است، همچنان که ایران اسلامی نیز هر روز در حال درخشیدن است که بخشی از آن را این روزها در عرصه خودروسازی و قطعه‌سازی شاهد بوده و هستیم.

به گفته جلالی، روس‌ها و سایر شرکت‌کنندگان خارجی حاضر در نمایشگاه از دیدن توانمندی های صنعتی ایران در تعجب بودند که نشان از توان بالای ایران اسلامی دارد.

وی تاکید کرد: باید ایران و روسیه چشم‌های خود را بشویند و دوباره یکدیگر را ببینند، اگر فقط سهم یک درصدی از واردات روسیه را تاکنون از آن خود می کردیم، باید سهم سه میلیارد دلاری از صادرات به این کشور می داشتیم.

سفیر ایران در روسیه افزود: عمده کالاهای صادراتی ایران به روسیه محصولات باغی و کشاورزی است که در حقیقت صادرات آب به این کشور است، در حالیکه امروز می توانیم فناوری به این کشور صادر کنیم.

جلالی اظهار داشت: حادثه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در روسیه و کشاکش این کشور با اوکراین، فرصت‌هایی برای ما به وجود آورد و روس‌ها نیز احساس کردند که نیازمند به ایران هستند.

روابط ایران و روسیه در حال گسترش است/انجام نخستین نقل وانتقال روبل و ریال

لزوم تکمیل کریدورهای ارتباطی
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع، تاکید روس‌ها بر کریدور شمال به جنوب و اتصالات گذرگاهی از ایران است، به‌طوری که در ملاقات های امروز طرف‌های روسی تاکید می‌کردند که این کریدور باید توسعه یابد.

جلالی افزود: اگر کریدور شمال به جنوب تکمیل شود، به‌ طور حتم ضریب امنیت ما را نیز بالا خواهد برد، زیرا امروز مفهوم امنیت با توسعه گره خورده است.

وی گفت: قرارداد این کریدور سال ۲۰۰۰ آغاز شده، اما در جاهایی همچون آستارا به رشت و چابهار به زاهدان نقص‌هایی دارد و باید رفع شود که در این صورت از دریای عمان تا سن پترزبورگ روسیه خط راه آهن خواهیم داشت که می‌تواند به یک سوم شدن زمان و هزینه حمل کالا به اروپا بیانجامد.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به این کریدور انجام گرفت، همچنین در کریدور شرقی کشور تاکنون ۳۹ واگن تست از مسیر قزاقستان – ترکمنستان – ایران به سمت خلیج فارس حرکت کرده و اکنون سه هفته است که بارها به مقصد هندوستان رسیده است.

وی افزود: باید روی تکمیل کریدور شرقی، کریدور مرکزی، همچنین در کریدور غربی از مسیر آذربایجان به سمت رشت و آستارا کار کنیم.

جلالی گفت: در مسیر جلفا به باکو ۶۰ کیلومتر مسیر خراب وجود دارد، مسیر ارمنستان به قفقاز به دلیل تیرگی روابط سیاسی روسیه و گرجستان معطل مانده و باید این کریدورها را بیشتر جدی بگیریم و فعالیت داشته باشیم.

لزوم برطرف کردن ضعف‌های لجستیک
وی به اهمیت مساله لجستیک اشاره کرد که در منطقه دچار ضعف است و گفت: داشتن کامیون، واگن، کانتینر و کانتینر یخچال دار به میزان کافی، همچنین ناوگان دریایی و داشتن کشتی در دریای خزر بسیار مهم است، اما ایران و روسیه هیچ یک نگاه استراتژیک به دریای خزر نداشته اند و روس‌ها فقط در بندر ماخاچ‌قلعه که امکانات ضعیفی دارد کار می‌کنند.

انجام نخستین نقل و انتقال پول روبل و ریال
جلالی افزود: موضوع بعدی زیرساخت‌های پولی و بانکی است و خبر خوش این است که به برکت حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در این دوره از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، نخستین نقل و انتقال پول روبل به ریال از طریق میر بیزینس بانک انجام شد که برای نخستین بار در تاریخ روابط ایران و روسیه بوده است.

وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته مدیر «ازبر بانک» سفری به تهران داشته و دیدارهای خوبی با وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار کرده است، دیروز و امروز نیز وزیر صمت جلسه‌ای با مدیر «ازبر بانک» داشته که بخشی از آن به پشتیبانی مباحث قطعه‌سازی و خودروسازی ما برمی‌گشت.
سفیر ایران در روسیه همچنین بر تامین زیرساخت های گمرکی تاکید کرد و گفت: با سفری که رئیس کل گمرک ایران حدود دو ماه پیش به روسیه داشته، در ادامه رئیس کل گمرک روسیه به ایران سفر کرده است، توافق‌های خوبی با روس‌ها انجام شده و همچنین تفاهم نامه سه جانبه بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان انجام شد و این گام گمرکی گام بسیار بزرگی است.

توافق ۲۵ ساله ایران و روسیه
جلالی همچنین به توافق ۲۵ ساله ایران با روسیه اشاره کرد که به هیچ عنوان مطلب محرمانه‌ای نیست و در مجلس مصوب خواهد شد، اما توضیح داد: این یک توافق استراتژیک است که پیش نویس آن تهیه و به روسیه ارائه شده و در حال بررسی آن هستند که در نهایت بین دو دولت امضا خواهد شد و سپس به مجلس خواهد رفت.

وی گفت: امروز روسیه نیازهای بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف دارد و روسیه امروز با روسیه قبل از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ متفاوت شده و می توانیم به خوبی در آن کار کنیم.

جلالی تاکید کرد: این رفت و آمدها باید استمرار داشته باشد و فعالان اقتصادی پیگیر تشکیل کارگروه‌هایی باشند و سفارت ایران نیز در خدمت فعالان اقتصادی خواهد بود تا این مسیر هموار شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *