در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیونی تومانی پایین رفت؛ مرزی که برای بازار از اهمیت زیادی برخوردار بود و شکست آن برای برخی معامله‌گران فنی به معنای مجوز برای افت بیشتر بود.

روز یکشنبه، فلز گران‌بهای داخلی ۶۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی قیمت ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان قرار گرفت. آخرین بار قیمت سکه حدود دو ماه پیش زیر کانال ۴ میلیون تومانی به کار خود پایان داده بود و پس از آن هر گاه قیمت حتی به زیر این مرز می‌رفت، در همان روز با افزایش خریدهای معامله‌گران به کانال بالاتر بازمی‌گشت. نمونه آخر این اتفاق در همین روزهای ابتدایی شهریورماه رخ داده بود که بازار پس از رفتن به کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، با افزایش شدید خریدها مواجه شد و به کانال ۴ میلیونی بازگشت. اگر سکه دو روز پیاپی بتواند زیر مرز روانی ۴ میلیونی خود را حفظ کند، احتمال افت آن به سوی سطح ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بیشتر می‌شود.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که دیروز قیمت سکه را تحت فشار قرار داد، نزول بهای دلار در بازار داخلی به زیر محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز هر دلار آمریکا در بازار داخلی با قیمت ۱۱ هزار و ۲۶۰ تومان به فروش می‌رسید که ۹۰ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. به گفته فعالان، بالا رفتن احتمال کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا مهم‌ترین عاملی است که فروش‌های ارزی برخی از معامله‌گران را افزایش داده است. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، بازار ارز به اخبار سیاسی دیگر چندان حساس نیست و از آن جا که میزان تقاضا در بازار چندان بالا نیست، قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفته است. از نظر آنها اگر بازار به اخبار حساسیت داشت، در واکنش به حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان و احتمال افزایش تنش‌های منطقه‌ای کمی رشد می‌کرد. تحلیل‌گران باور دارند، حتی بازار نفت ممکن است روز دوشنبه به این حملات واکنش نشان دهد.

یکی از نشانه‌هایی که معامله‌گران تمایلی زیادی برای حضور در بازار سکه ندارند، حبابی است که فلز گران‌بهای داخلی دچار آن شده است. دیروز تا حدود ساعت ۴ بعدازظهر ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده حدود ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان بود که بیش از ۳۰۰ هزار تومان از قیمت بازار آزاد بیشتر بود. در واقع با اینکه ارزش ذاتی سکه بسیار بیشتر از قیمت‌های موجود در بازار است، کمتر کسی تمایل دارد که اقدام به خرید فلز گران‌بهای داخلی کند. ارزش طلای به کار رفته در سکه نیز هم‌اکنون حدود ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان و نزدیک به قیمت بازار آزاد است. با این حال، در مورد محاسبه حباب سکه باید هم هزینه ضرب سکه را در نظر گرفت و هم مالیات ارزش افزوده را به آن اضافه کرد. بانک مرکزی در دور آخر حراج سکه تمام در سال ۹۶، مالیات ارزش افزوده برای فروش سکه را در نظر می‌گرفت.

در کنار این، روند بازار سکه نیز نشان می‌دهد که این فلز گران‌بها در شهریورماه محلی نبوده است که مورد تمایل معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری باشد. سکه از ابتدای شهریور تا روز بیست‌وسوم همین ماه توان عبور از سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از خود نشان نمی‌داد و هم‌زمان در برابر پایین رفتن از مرز ۴ میلیونی نیز مقاومت می‌کرد. در واقع سکه این ماه در یک بازه ۲۰۰ هزار تومانی زندانی بود و حتی به حرکت افزایشی شدید یکی از متغیرهای اثرگذار بر قیمت خود یعنی اونس طلا نیز واکنشی نشان نداد. در واقع با اینکه طلای جهانی به بالای مرز هزار و ۵۵۰ دلاری نیز رفت، خریدها چندان در بازار سکه داخلی رشد نکرد. اکنون که طلای جهانی زیر محدوده هزار و ۴۹۰ دلاری قرار گرفته است، طبیعتا کمی فشار بر سکه بیشتر شده، هرچند که مهم‌ترین عنصر فشار نبود تقاضا در این بازار است.

دنیای اقتصاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *