یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد کشور گواهی پایین آوردن قیمت‌ها را نمی‌دهد، تاکید کرد: لازم است هماهنگی‌های اقتصادی افزایش یابد.

صدای بورس- میلاد عبداللهی؛ انتظار می‌رود تیم جدید اقتصادی دولت هماهنگ عمل کنند، توجه به بازارها و عدم قیمت‌گذاری دستوری مهمترین نکاتی است که دولت باید به آن توجه کند.

هادی حق شناس، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس، ضمن بیان مطلب بالا گفت: اینکه در عمل تا چه مقدار می‌توان به برنامه‌ها توجه کرد، موضوع جداگانه‌ای است، باید بگوییم زمانی که اقتصاد متزلزل می‌شود همه متغیرها در اختیار مجری نیست. وزارت اقتصاد یک ضلع این برنامه‌هاست و اینکه اضلاع دیگر تیم اقتصادی به عنوان مثال، سازمان برنامه و بودجه یا سایر وزارت‌خانه‌های اقتصادی تا چه میزان می‌توانند هماهنگ باشند موضوع مهمی است.

وی افزود: برای وزارت اقتصاد مهم است که تامین مالی واقعی باشد و برای بانک مرکزی اهمیت دارد که استقراض دولت از بانک مرکزی حداقل باشد. به عبارت دقیق‌تر بانک مرکزی نباید پول قرضی به سایر بخش‌های اقتصادی بدهد، چراکه منجر به تورم افزایشی می‌شود و بانک مرکزی را پاسخگو می‌کند. اگر رونقی در اقتصاد ایجاد نشود یا فضای کسب و کار مطلوب نباشد، مساله بزرگی برای وزارت اقتصاد خواهد شد، به عنوان مثال مهم است مالیات‌ها وصول شود.

کاهش مالیات مطلوب وزارت اقتصاد نیست

حق شناس ادامه داد: دیدیم که شب گذشته وزیر صمت گفت، دولت قصد دارد مالیات بنگاه‌های اقتصادی را از ۲۵ به ۱۰ دردرصد کاهش دهد، این برای بخش صنعت و معدن مطلوب و آنها می‌توانند سود خود را صرف تولید کنند، اما برای وزارت اقتصاد به دلیل اینکه یکی از راه‌های تامین منابع بودجه مالیات است، مطلوب نیست.

وی افزود: باید مسائل را به شکل یک بسته جامع دید و توانمندی اجرا را دو چندان کرد. اینکه اقتصاد را خوب بفهمیم، بخواهیم فهم خود را اجرا کنیم و اینکه بتوانیم اجرا کنیم، هرکدام مساله جداگانه‌ای است. لازم است تمام اعضای تیم اقتصادی دولت، مانند وزارت اقتصاد عمل و علم اقتصاد را درک کنند.

او ادامه داد: تا زمانی که تیم اقتصادی به راهبرد مشترک نرسد، اوضاع تغییری نمی‌کند. برنامه‌ها گرچه متناسب با بخشی از اقتصاد است، اما اینکه در عمل چه اتفاقی می‎‌افتد، باید منتظر باشیم. در پنج برنامه گذشته در دولت‌ها و شرایط سیاسی مختلف شعار رشد اقتصادی هشت درصد مشترک بود، اما چنین اتفاقی نیفتاد و بخشی از شرایط از بیرون به اقتصاد تحمیل شد.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای مهار تورم وجود دارد؟

او با بیان اینکه باید چند هفته منتظر باشیم و ببینیم تیم جدید اقتصادی چطور عمل می‌کند، گفت: برای پیش‌بینی بازارهای مالی و دارایی در روزهاتی آتی متغیرهای بسیاری ملاک است تا به ارزیابی واقع بینانه برسیم.

وی در خصوص وعده‌های برخی وزیران مبنی بر کنترل تورم و پایین آوردن قیمت‌ها تصریح کرد: ما برخی مسائل را آینده خوب می‌توانیم تحلیل و بیان کنیم، اما در وضعیت حال مشکل داریم. متغیرهای اقتصاد در حال حاضر گواهی چنین امری را نمی‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *