زمزمه تحریم نفتی روسیه حالا بیش از هر زمانی جدی شده است در صورت قطعی شدن این تصمیم روسیه زیان گسترده‎ای را متحمل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پیشنهاد یک تحریم نفتی مرحله‌ای بر روسیه و همچنین تحریم بانک اصلی این کشور و تحریم صادرکنندگان روسی را ارائه کرد که برای مجازات مسکو به دلیل جنگ در اوکراین است؛ این طرح، در صورت موافقت دولت های اتحادیه اروپا، نقطه عطفی برای بزرگترین بلوک تجاری جهان خواهد بود که به انرژی روسیه وابسته است و باید منابع جایگزین پیدا کند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در استراسبورگ گفت:” پوتین باید بهای گزافی را برای تهاجم وحشیانه خود بپردازد.”

حمله روسیه به اوکراین از طریق زمین، دریا و هوا در ۲۴ فوریه، تهاجم مجدد روسیه در شرق اوکراین و تصاویر منتشر شده از ویرانی در شهرهای اوکراین، بر بی میلی برای اعمال تحریم هایی که برای اتحادیه اروپا و روسیه دردناک است غلبه کرده است.

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا با انعکاس خشم گسترده در غرب از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت:” مسکو باید با عواقبی روبرو شود.”

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در استراسبورگ گفت:” پوتین باید بهای گزافی را برای تهاجم وحشیانه خود بپردازد.” او در حالی که در اتاق مورد تشویق قرار گرفت، گفت:” امروز پیشنهاد می‌کنیم تمام واردات نفت روسیه به اروپا ممنوع شود.”

اقدامات کمیسیون شامل قطع تدریجی عرضه نفت خام روسیه در مدت شش ماه و محصولات پالایش شده تا پایان سال ۲۰۲۲ است. رئیس کمیسیون اروپا متعهد شد که تأثیر آن را بر اقتصادهای اروپایی به حداقل برساند.

تاثیر تحریم نفتی روسیه بر ایران چیست؟

ایران در شرایط کنونی در شراط تحریمی به سر می برد . هر چند صادرات نفت ایران به واسطه تحریم متوقف نشده است،اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که قرارگیری روسیه در جرگه کشورهای تحریمی می تواند خطری بالقوه برای ایران محسوب شود چرا که تخفیف های نفتی روسیه بالاست و این کشور در صدد جذب مشتریانی برخواهد آمد که در شرایط کنونی خریدار نفت ایران هستند . چینی یکی از مهمترین این کشورهاست چرا که مصرف بالای نفت را دارد. از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، روسیه نفت خود را با تخفیف‌هایی به فروش رسانده است . گزارش‌ها نشان می‌دهد هند در شرایط کنونی تلاش می‌کند تخفیف بیشتری برای خرید نفت روسیه برای جبران ریسک معامله با این کشور دریافت کند.

بلومبرگ نوشت: هند در مذاکرات رده بالا میان مقامات دو کشور، می‌خواهد محموله‌های نفت روسیه را با قیمت کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه دریافت کند تا موانع اضافی مانند تامین فاینانس برای خرید، جبران شود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در حال حاضر حدود ۱۰۸دلار در هر بشکه است.در عین حال وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که هر بشکه نفت اورال در ماه آوریل به قیمت ۷۰.۵ دلار معامله شد. قیمت هر بشکه نفت اورال روسیه در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن ۲۰.۸ درصد کاهش داشته و به ۷۰.۵ دلار کاهش یافت. نفت اورال در مقایسه با نفت خام برنت، ۳۳ درصد ارزان‌تر فروخته شد.

ممنوعیت واردات نفت روسیه در دستور کار اتحادیه اروپا / تاثیر تحریم روسیه بر ایران چیست؟

در تازه‌ترین واکنش آلمان از پیشنهاد کمیسیون اروپا برای اعمال ممنوعیت تدریجی نفت روسیه به تلافی حمله نظامی این کشور به اوکراین حمایت کرد.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به خبرنگاران گفت: این دوره گذار برای یافتن منابع تامین جایگزین کافی است. با این حال وی افزود: احتمال اختلالات با کنار گذاشتن نفت روسیه، همچنان وجود دارد.

هابک گفت: دوره گذار به حد کافی طولانی است تا ما بتوانیم همه اقدامات احتیاطی را برای ایجاد منابع عرضه جایگزین نفت روسیه در آلمان بکار ببریم. البته نمی توانیم در این وضعیت تضمین کنیم که هیچ نقصانی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: چالش اصلی، پالایشگاه واقع در شودت، نزدیک مرزهای لهستان است که توسط شرکت روس‌نفت روسیه ادامه می شود و انگیزه چندانی برای تغییر تامین کنندگانش ندارد. آلمان قانونی را آماده می کند که زمینه را برای به دست گرفتن کنترل این تاسیسات فراهم می کند.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: این تشکیلات باید از نظر سیاسی منحل شود. هدف دولت فدرال این است که این مکان باید حفظ شود و می خواهیم صنعت قابل دوامی آنجا بسازیم. بنابراین تحریم نفت روسیه نباید به خاموش شدن چراغها در این منطقه منتهی شود.

نفت بر مدار گرانی

قیمت نفت خام برنت در ابتدای معاملات امروز با حدود ۳ درصد افزایش به بیش از ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

لازم به توضیح است برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و بلغارستان، نسبت به اقدامات پیشنهادی برای حذف نفت روسیه ابراز نگرانی کرده اند.

در صورت موافقت، این تحریم به دنبال اقدامات ایالات متحده و بریتانیا خواهد بود که قبلاً ممنوعیت هایی را برای کاهش یکی از بزرگترین جریان های درآمدی برای اقتصاد روسیه اعمال کرده اند؛ غرب بیش از نیمی از نفت خام و فرآورده های نفتی خود را از روسیه خریداری می کند.

رئیس اجرایی اتحادیه اروپا نیز می‌گوید: “ما وابستگی خود به نفت روسیه را بررسی خواهیم کرد و بگذارید واضح بگوییم، این کار آسانی نخواهد بود زیرا برخی از کشورهای عضو به شدت به نفت روسیه وابسته هستند، اما ما به سادگی باید این کار را انجام خواهیم داد.”

سفیران ۲۷ دولت اتحادیه اروپا قرار است پیشنهادات کمیسیون را در اوایل این هفته تصویب کنند و به زودی پس از آن به قانون تبدیل شود.

با وابستگی کمتر به خطوط لوله روسیه، نفت می تواند از منابع دیگری منتقل شود و اتحادیه اروپا امیدوار است رویکرد تدریجی آن از شوک نفتی جلوگیری کند. دیپلمات ها همچنین به رویترز گفتند مجارستان و اسلواکی به دلیل وابستگی زیاد به انرژی روسیه ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ از تحریم معاف شوند.

با این وجود تحریم تدریجی اتحادیه اروپا بر نفت روسیه همچنان خطرناک است؛ در کوتاه مدت ممکن است درآمد روسیه را پایین نگه دارد و در عین حال پیامدهای منفی را برای اتحادیه اروپا و اقتصاد جهانی از نظر قیمت‌های بالاتر به همراه داشته باشد – بدون در نظر گرفتن خطرات تلافی جویانه (از سوی روسیه) در مورد عرضه گاز طبیعی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *