به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد «حامد ستاک» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسانات اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره و اظهار کرد: بازارهای سرمایه‌گذاری به صورت کلی و بازارهای مالی به صورت خاص همیشه متاثر از رفتارهای هیجانی فعالان بازار هستند.

وی افزود: بازار سرمایه از ابتدای سال جاری و تا چند وقت گذشته رشد به نسبت پر شتاب را تجربه کرد و در ادامه معاملات این بازار، شاهد رکوردشکنی‌های پیاپی در حجم معاملات و شاخص بورس بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این مواقع بازارها با کوچک‌ترین بهانه‌ای به سمت نوسانات پرشتاب پیش می‌روند و در ادامه سهامداران به سرعت اقدام به شناسایی سود در بازار می‌کنند که این امر در ایجاد نوسانات و افت و خیزهای بازار تاثیرگذار خواهد بود.

ستاک اظهار داشت: در کنار این عامل، ترس سهامداران از روند معاملات بورس در سال ۹۹ باعث شد تا سهامداران با ایجاد کوچک‌ترین اصلاحی در بازار به سمت فروش سهام و خروج از این بازار پیش بروند، از طرفی تحت تاثیر ریزش شدید بازار در ۲ سال گذشته زمینه افزایش عرضه در بازار فراهم شد.

وی با اشاره به نوسانات بازار سهام و روند نزولی و صعودی، ادامه داد: وجود چنین روزهایی در بازار سرمایه عادی است و فعالان بازار سرمایه انتظار دارند بازار هر چه سریع‌تر روند منطقی به خود بگیرد تا بتوان بازار را با پیش‌بینی‌ پذیری بهتر دنبال کرد.

احساسات در بازار سرمایه به صورت مقطعی است

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: احساسات در بازار سرمایه به صورت مقطعی دنبال خواهد شد که این امر باعث ایجاد نوسانات شدید می‌شود اما روند نوسانات پرهیجان نمی‌تواند در بلندمدت در بازار ادامه داشته باشد.

ستاک با تاکید بر اینکه فعالان بازار توانایی قبول روند پرهیجان بازار را ندارند، گفت: بازار سهام از بستر لازم برای هیجان همیشگی برخوردار نیست، بازار باید روند منطقی داشته باشد تا فعالان بازار بتوانند با نگاه بلندمدت خود در آن بازار به فعالیت بپردازند.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد نوسان شاخص بورس بتواند به صورت بلندمدت در بازار ادامه داشته باشد، بلکه شاخص باید هر چه سریع‌تر به روند اصلی خود بازگردد.

بازار سهام دارای سه حرکت صعودی، نزولی و خنثی است

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام دارای سه حرکت صعودی، نزولی و خنثی است، گفت: شاخص بورس همیشه با یک وقفه زمانی با سایر بازارها همسو می‌شود، حرفه‌ای‌های بازار تمایل چندانی به رشد پرشتاب بازار ندارند و مایل هستند تا روند صعودی شاخص بورس به صورت منطقی و تدریجی باشد.

ستاک روند معاملات بورس در آینده را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: بازار سرمایه، بازاری جدا و تفکیک شده از بازارهای موازی و رقیب نیست، بلکه شاهد هستیم که همه بازارها از جمله بازار ارز، کالاهای اساسی و خودرو به واسطه حجم نقدینگی و تورمی که در کشور وجود داشته رشد کرده و قیمت بالاتری را تجربه کردند که بورس هم باید همگام با سایر بازارها رشد کند.

چگونه ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش دهیم؟

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام همیشه با تاخیر خود را همگام با دیگر بازارها می‌کند و رشدی را تجربه خواهد کرد، گفت: اثرات بازارها در صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس متبلور می‌شود که در این زمینه ضمن تاثیرپذیری بازار از این اتفاق، شاهد رشد شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

این فعال بورس توصیه کرد: سرمایه‌گذارانی که در بازار فعال هستند باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که باید برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار از وقت و دانش کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت بهتر است به صورت غیرمستقیم در بازار فعال باشند زیرا سهامداران به دلیل مدیریت این صندوق‌ها از طریق افراد خبره از رشد بازار منتفع می‌شوند و تا حدودی ریسک معاملات خود را در این بازار پوشش خواهند داد.

شرایط سال ۹۹ در بورس حاکم نیست

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، سهامداران نباید در بورس گرفتار هیجانات شوند، بلکه باید به این بازار مانند سایر بازارها نگاه بلندمدت داشته باشند.

ستاک با بیان اینکه ریزشی که شاخص بورس در این مدت تجربه کرد متفاوت با ریزش ۲ سال گذشته بود، گفت: اکنون شرایط سال ۹۹ در بازار حاکم نیست، قیمت ارز و دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار با ۲ سال گذشته متفاوت بوده و از جنس یکدیگر نیستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *