یک اقتصاددان با بیان اینکه مطابق آموزه‌های علم اقتصاد فشار هزینه یا شوک منفی عرضه نمی‌تواند علت تورم ماندگار باشد، گفت: این موضوع صرفا به صورت مقطعی جهش قیمتی ایجاد می‌کند.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، تیمور رحمانی اقتصاددان در مطلبی درباره پیش‌بینی از آینده تورم بعد از حذف ارز ترجیحی نوشت: گرچه در اقتصاد دو منشاء فشار تقاضا و فشار هزینه برای تورم ذکر می‌کنند اما مطابق آموزه‌های علم اقتصاد فشار هزینه یا شوک منفی عرضه نمی‌تواند علت تورم ماندگار باشد و صرفا به صورت مقطعی جهش قیمتی ایجاد می‌کند. لذا آنچه به عنوان نمونه در خرداد بر اثر حذف ارز ترجیحی رخ داد فقط به صورت مقطعی تورم ایجاد می‌کند و بعد از چند ماه اثر آن تخلیه می‌شود و تداوم تورم نمی‌تواند از آن ناحیه رخ دهد.

اما مشکلی که شوک منفی عرضه یا فشار هزینه ایجاد می‌کند آن است که در کنار تورم پیامد رکودی هم دارد. اگر سیاستگذاران برای خنثی کردن این پیامد رکودی به اقداماتی متوسل شوند که معمولا ساده‌ترین آن انبساط پولی است (معمولا شوک هزینه به دلیل افزایش نیاز سرمایه در گردش و لذا نیاز به منابع بانکی چنین فشاری برای انبساط پولی هم ایجاد می‌کند) آن گاه تورم می‌تواند تداوم یابد.

این موضوع در کشورهای مختلف بسته به شدت مداخله دولت و سرکوب مالی و نحوه تامین مالی بنگاه‌ها متفاوت است. اگر شوک هزینه یا شوک منفی عرضه با انبساط پولی پاسخ داده شود آنگاه تورم را تشدید کرده و می‌تواند دور باطل فشار هزینه، رکود تورمی، انبساط پولی و مجددا فشار هزینه و … را ایجاد نماید. لذا هیچ تورمی بدون انبساط پولی امکان ماندگار شدن و تداوم ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *