تهران- ایرنا- آیین رسمی مبادله قرارداد بزرگ‌ترین مزایده تاریخ خصوصی سازی کشور که مربوط به واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، عصر امروز (سه‌شنبه) در سازمان خصوصی سازی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، حسین قربان زاده در نشست خبری خود با موضوع آیین رسمی مبادله قرارداد بزرگ‌ترین مزایده تاریخ خصوصی سازی در کشور و واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که عصر امروز (سه‌شنبه) در سازمان خصوصی سازی برگزار شد، اظهار کرد: قیمت پایه این بلوک برای واگذاری، ۱۳۹۷ تومان و قیمت هر سهم آن در آخرین روز قبل از واگذاری در تابلوی بورس ۶۰۵ تومان بود که در نهایت در جریان سه روز رقابت نفس‌گیر قیمت هر سهم فروش رفته ۱۸۵۱ تومان به ثبت رسید.

وی افزود: ارزش کل بلوک با قیمت ۶۰۵ تومان، ۳۵ هزار میلیارد تومان و با قیمت ۱۸۵۱ تومان نیز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است. ضمن اینکه در جریان این مزایده ۲۷۰ مرتبه جابه‌جایی قیمت پیشنهادی صورت گرفت که قیمت نهایی با ۳۲ درصد افزایش از ۱۳۹۷ تومان به ۱۸۵۱ تومان رسید.

قربان زاده ادامه داد: این مزایده دو متقاضی داشت که شامل شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بود که در نهایت شرکت اهداف در این رقابت نفس‌گیر برنده شد. بر این اساس ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به خزانه واریز می‌شود و ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان سالانه طی چهار سال به خزانه واریز خواهد شد. ضمن اینکه این واگذاری به‌اندازه کل سال ۱۳۹۹ تامین مالی برای دولت داشت.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مجموعه بزرگی است که شرکت‌های پتروشیمی ارزنده‌ای در دل آن فعالیت دارند. بر این اساس طرح‌هایی هم که در آینده در این مجموعه بزرگ به ثمر می‌رسد، اهمیت و ارزش آن را دو چندان می‌کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در نتیجه واگذاری سهام دولت در این هلدینگ شاهد افزایش بهره‌وری خواهیم بود و سهامداران غیردولتی این شرکت نیز تلاش خواهند کرد منافع زیادی برای همه سهامداران از جمله سهامداران عدالت در آینده رقم بخورد.

پنج ویژگی مهم واگذاری بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

در ادامه این نشست «محمود قامت» معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی گفت: قیمت پایه در نظر گرفته شده برای هر سهم این بلوک ۱۲ درصدی، ۱۳۹۷ تومان بود که پس از سه روز با رقابت در عدد ۱۸۵۱ تومان این معامله قطعی شد.

وی افزود: دو شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت دو رقیبی بودند که رقابت خود را در روز اول از عدد ۱۳۹۷ تومان تا ۱۵۵۶ تومان آغاز کردند و در روز دوم این قیمت به ۱۶۴۷ و در نهایت در روز هفتم آذر و روز سوم مزایده ‌این بلوک ۱۲ درصدی، رقم به ۱۸۵۱ تومان رسید و معامله صورت گرفت.

قامت همچنین تامین مالی غیرتورمی، ملاحظات بازار سرمایه، اهلیت و صلاحیت خریدار، شکل‌گیری رقابت واقعی و رعایت صرفه و صلاح دولت را پنج ویژگی مهم واگذاری بلوک ۱۲ درصدی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برشمرد.

ثمرات هلدینگ خلیج فارس برای سهامداران

همچنین «عبدالحسین بیات»، رئیس هیات مدیره صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز در این نشست گفت: مزایده شفاف، حساب شده و با محاسبات تخصصی و حرفه‌ای را توسط سازمان خصوصی سازی در واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شاهد بودیم و طرفین فروشنده و خریدار در این معامله با رعایت صرفه و صلاح دولت و کشور واقعه شفاف و روشنی را به ثمر رساندند.

وی افزود: به تمام ابعاد این هلدینگ به ‌دلیل سوابق خدمتی که در این صنعت دارم، آگاهم و می‌دانم که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چه ثمراتی را در آینده برای سهامداران و کشور در پیش خواهد داشت.

بیات تاکید کرد: معامله صورت گرفته معامله بسیار با ارزشی است، چراکه ۴۰ درصد صنعت پتروشیمی کشور در دل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار دارد و این شرکت دارای سبد محصولات متنوعی است که در کشور و منطقه به صورت انحصاری در اختیار این هلدینگ قرار دارد.

وی گفت: یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس این است که تنوع محصولات این شرکت بسیار بالاست و همین موضوع موجب می‌شود که محصولات تولیدی آن کمتر تحت تاثیر افت و خیزهای قیمتی و بازار عرضه و تقاضا باشد.

رئیس هیات مدیره صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در پتروشیمی خلیج فارس وجود دارد، تلاش‌ها بر این است تا سرمایه‌گذاری در این حوزه را به سمتی ببریم که ۶۰ درصد تولیدات آن صادراتی و ۴۰ درصد دیگر نیز نیازهای داخلی را تامین کند.

«ولی اله حاجی پور»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف هم در این جلسه اظهار داشت: نگرانی بازار در مورد حصه نقدی معامله را درک می‌کنیم و به همین دلیل یک ریال هم دارایی در بازار نفروختیم که این موضوع، یک نکته بارز در معامله بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

ولی اله حاجی پور افزود: بدین منظور برای تامین حصه نقدی این معامله، بخشی از مطالبات خود را وصول کردیم و ۹۵ درصد دیگر هم از وصول سود سهام تامین مالی صورت گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *