«سیدمهدی پارچینی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به فراخوان جدید سازمان بورس مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی ۲۶ هلدینگ و شرکت اشاره کرد و افزود: این اقدام سازمان بورس می‌تواند منافع مختلفی را با خود برای هلدینگ‌ها و به‌ویژه سرمایه گذاران به همراه داشته باشد، اما در ابتدا باید این موضوع مورد بحث قرار بگیرد که کدام طبقه از دارایی ها قرار است توسط هلدینگ‌ها تجدید اررزیابی شود؟

وی اظهار داشت: اگر دارایی‌های در نظر گرفته شده جزو دارایی‌های استهلاک‌پذیر باشد باید آثار مربوط به افزایش هزینه استهلاک در صورت وضعیت عملکرد شرکت ها مورد بررسی قرار بگیرد، اما تجدید ارزیابی دارایی‌هایی مانند زمین می‌تواند علاوه بر به‌روز شدن ارزش خالص دارایی‌ها، زمینه‌ساز بهبود ساختار صورت‌های مالی شرکت‌ها و شفافیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران باشد.

مزایای تصمیم جدید سازمان بورس

پارچینی در ادامه با تاکید بر مزایای این تصمیم سازمان بورس، خاطرنشان‌کرد: نخستین مزیت این تصمیم مهم سازمان بورس، مربوط به بهره‌مندی از معافیت مالیاتی هلدینگ‌ها و صنایع است که می تواند با آثار مثبتی بر عملکرد شرکت‌ها همراه شود.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس به دیگر مزایای تجدید ارزیابی ۲۶ هلدینگ و شرکت اشاره کرد و افزود: به‌روز شدن ارزش دارایی‌ها از جمله اتفاقاتی است که با اجرای این تصمیم سازمان بورس می توان شاهد آن بود، چراکه برای ارزیابی NAV شرکت‌های بورسی به‌جز دارایی‌هایی که بر روی تابلو تعیین قیمت می شوند، بقیه آنها به صورت دارایی با ارزش دفتری است و اطلاعات دقیقی درباره ارزش این دسته از دارایی‌ها که عمدتا هم بخش ارزشمند دارایی‌های هلدینگ‌ها را تشکیل می‌دهد وجود ندارد.

پارچینی تصریح‌کرد: بنابراین ممکن است ارزش ذاتی بسیاری از سهام این شرکت‌ها بیشتر از اعداد و ارقامی باشد که به نمایش گذاشته شده است. لذا این امر موجب افزایش شفافیت و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین فعالان بازار سرمایه خواهد شد.

وی با اشاره به مخاطرات تجدید ارزیابی شرکت‌ها، اعلام‌کرد: در این زمینه باید هزینه‌های مربوط به این اقدام و نیز رعایت برخی استانداردهای حسابداری نیز مورد توجه قرار بگیرد.

تاثیر اجرای تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها بر روند معاملات بورس

پارچینی، به تاثیر اجرای تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ‌ها بر روند معاملات بورس تاکید کرد و گفت: مساله اصلی که منجر به ایجاد نوسانات اخیر بازار شده است مربوط به وجود ابهام در متغیرهای کلان اقتصادی کشور بوده است که سرمایه‌گذاران طبق آن تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بازار می گیرند، بنابراین این مصوبه سازمان بورس نمی تواند به تنهایی عامل محرک بازار سهام باشد بلکه به‌طور حتم به صورت مقطعی شاهد تاثیر مثبت آن بر فعالیت هلدینگ‌ها و بخشی از بازار خواهیم بود.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس خاطرنشان‌کرد: در صورت مدیریت هزینه‌ها، این تصمیم اتخاذ شده از سوی سازمان بورس را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *