به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمود حسینی پور شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های بنادر مازندران را یک ضرورت اساسی عنوان کرد و افزود: در صورت تحقق این مهم می‌توان به اهداف مورد نظر در بخش اقتصادی دست یافت.

وی وجود سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدونکار را سه مزیت بزرگ اقتصادی در این استان ذکر کرد و گفت: علاوه بر استفاده اصولی از ظرفیت‌های موجود، سرمایه‌گذاری اصولی برای توسعه زیرساخت‌ها در این بنادر یک ضرورت غیر قابل انکار است.

استاندار مازندران با اشاره به واقع شدن مازندران در مسیر کریدور شمال- جنوب، اظهار داشت: در صورت فعال شدن این کریدور، افزایش تعداد بنادر در دیگر شهرهای مازندران دور از انتظار نخواهد بود.

حسینی پور از دریا به‌عنوان یک مزیت بزرگ اقتصادی یاد کرد و گفت: برای دستیابی به اهداف مورد نظر بویژه برای رشد اقتصادی و ارتقای بهره‌وری در استان برنامه داریم و یکی از راهکارهای اساسی برای تحقق این مهم استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور و فعال شدن بیش از پیش بنادر است.

مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری امور به بخش خصوصی، گفت: متاسفانه در گذشته در واگذاری امور به بخش خصوصی انحرافاتی صورت گرفته و این امر علاوه بر ضرر، هیچ عایدی نیز برای استان به همراه نداشته است.

حسینی‌پور با انتقاد از عملکرد بخش خصوصی در بندر فریدونکنار گفت: مردم از نحوه عملکرد این بندر ناراضی هستند. در صورتی که اگر از ظرفیت‌های این بندر به شکل اصولی استفاده می‌شد، اکنون می توانستیم شاهد تحول اقتصاد این شهرستان و حتی استان باشیم.

وی از مسئولان و متولیان دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست ظرف مدت یک ماه گزارشی از نحوه عملکرد بخش خصوصی در فریدونکنار را تهیه و ارائه دهند.

استاندار مازندران گفت که هم اکنون تنها از ۳۰ درصد ظرفیت بنادر استان استفاده می شود که باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی این میزان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر و فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین‌المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی تمامی شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

۴۴ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور از محل منابع بودجه عمومی تخصیص یافت

حسینی پور در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای تکمیل طرح های مصوب سفر رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: برخی از طرح‌های مهم عمرانی مصوب سفر، در جریان دور دوم سفر آیت الله رئیسی به مازندران افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به مازندران در اسفند سال ۱۴۰۰، در مجموع برای اجرای ۱۷۶ طرح در مدت سه سال ۱۷۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود، گفت: تاکنون ۴۹ هزار میلیارد ریال از اعتبارات مصوب هفدهمین سفر استانی آیت الله رئیسی رئیس جمهور به مازندران تخصیص یافته است.

حسینی پور بیان کرد: داده‌های آماری نشان می‌دهد که در مجموع ۴۴ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به مازندران از محل منابع بودجه عمومی تاکنون تخصیص یافته است.

این مقام مسوول میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های مصوب سفر رئیس،جمهور در مازندران را ۶۸ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا بر اساس آخرین گزارش‌ها از ۱۷۶ مصوبه سفر ریاست جمهور به مازندران ۹ مصوبه محقق، ۱۴۵ مصوبه بخشی از اعتبارات لازم را جذب و عملیات اجرایی آن آغاز شده و ۲۲ مصوبه در دست پیگیری است به عبارتی هیچ مصوبه‌ای نیست که وضعیت آن مشخص نباشد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ به استان مازندران سفر کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *