تهران- ایرنا- کارشناس ارشد اقتصاد انرژی گفت: تفاهم‌نامه ۱۲ مارس جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن مهم‌ترین واقعه‌ ژئوپلیتیک خاورمیانه در سال‌های اخیر و تأثیرگذارترین حادثه برای بازار جهانی نفت و اوپک در سال ۲۰۲۳ است.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، فریدون برکشلی در این باره اظهار کرد: تفاهم‌نامه ۱۲ مارس جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن در سطوح حاکمیتی از سوی ایران و عربستان به امضا رسید و نشان از یک تحول دامنه‌دار در شرایط خاورمیانه و منطقه خلیج فارس دارد.

وی با بیان اینکه ۱۲ مارس نقطه عطف ورود چین به ژئوپلیتیک خاورمیانه و به حاشیه کشیده شدن، آمریکا و اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، افزود: البته ادامه مسیر به‌عهده دستگاه‌های اجرایی کشورهاست که لازم است با دقت مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی تصریح کرد: تا آنجا که به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بازار جهانی نفت و گاز مربوط می‌شود، قدرت در بازارهای جهانی از سرچاه بیرون می‌آید، از این رو بدون بشکه‌های آماده به‌صدور و تنها بر پایه ظرفیت و دسترسی‌های بالقوه، امکان تأثیرگذاری مؤثر در بازار میسر نیست، البته بازار جهانی نفت، واکنش آنی به این توافق نشان داد.

برکشلی با بیان اینکه این توافق در این مقطع جنبه ژئوپلیتیک داشته است، اظهار کرد: در بروکسل هم به همان اندازه، سیاستمداران یکدیگر را به بی‌کفایتی در تحقق این ابتکار متهم می‌کنند که در دهلی نو، این حرکت فصلی نو و مهم را در سال‌های پیش رو خواهد گشود و در این بازی، خاورمیانه برنده بزرگی محسوب می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *