به گزارش ایرنا از سازمان بورس، گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه که شامل «وضعیت روند سود آوری، تولید و فروش، میزان تولید صنایع با اهمیت، وضعیت فروش صنایع، جزییات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه و نرخ گاز هاب‌های بین المللی» می‌شود از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

این گزارش شامل همه شرکت‌های ثبت شده تولیدی در بازار بورس، فرابورس و بازار پایه است که ۲ سال از تاریخ پذیرش آنها گذشته و آمار ارایه شده براساس اطلاعات ارایه شده در سامانه کدال تا تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ است.

روند سود خالص ۱۲ ماهه منتهی به دوره های ۳ ماهه TTM و P/E

طبق آخرین آمار ارایه شده، سود خالص TTM پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸.۵۰۰ تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله ۳۹.۰۰۰ تومان) و اهمیت این مساله در صنایع کامودیتی محور به مبلغ ۶۷ همت معادل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

سود خالص TTM پاییز ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۱ به سبب عواملی از جمله روند نزولی نرخ جهانی کامودیتی‌ها، قطعی برق و گاز طبیعی صنایع بااهمیت و افزایش بهای تمام شده مواد اولیه و سربار، به مبلغ ۱۰ همت معادل ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

سود خالص TTM بهار ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ با توجه به افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها، مبلغ ۵۴ همت معادل ۱۰ درصد رشد کرده است.

ترکیب سود خالص TTM شرکت‌های ثبت شده به تفکیک صنایع

سود خالص ۱۲ ماهه برای دوره منتهی به پایان پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۲، ۱۸ همت معادل سه درصد رشد کرده است.

این افزایش در میزان سودآوری به جهت افزایش در سودآوری دوره سه ماهه پاییز ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، در این راستا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

۱. افزایش سود خالص صنعت فلزات اساسی در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۳ همت معادل ۴۹ درصد است.

با توجه به افزایش میانگین نرخ جهانی فولاد (از ۷۳۲ به ۹۹۶ دلار) و مس (از ۷.۹۷۹ به ۸.۳۴۱ دلار) در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به پاییز ۱۴۰۱ و حائز اهمیت بودن این مساله در صنعت فلزات اساسی، بنابراین سودآوری با روندی صعودی همراه است.

۲. افزایش سود خالص در صنعت فرآورده‌های نفتی در پاییز سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ همت معادل ۸۴ درصد است. این افزایش در روند ناشی از افزایش مقدار تولید و فروش به ترتیب به میزان ۵% و ۵% است.

۳. از دیگر دلایل تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸.۵۰۰ تومان) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله۳۹.۰۰۰) و اهمیت این مسئله در صنایع صادراتی محور است.

روند سود خالص در دوره‌های سه ماهه

از سوی دیگر، سود خالص در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۲ معادل ۱۵ همت به میزان ۹ درصد کاهش پیدا کرده که عمده دلایل کاهش در سودآوری پاییز نسبت به تابستان ۱۴۰۲، کاهش در سودآوری صنایع فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی است.

تعداد ۶۳ ناشر با سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به دلیل عدم اتمام موعد سررسید ارائه اطلاعات، آماری را در خصوص صورت‌های مالی منتشر نکرده‌اند.

همچنین در این میان تعداد ۳۳ ناشر صورت‌های مالی خود را در موعد مقرر منتشر نکرده‌اند.

تغییرات سودآوری صنایع با اهمیت دوره‌های فصلی در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰

سود خالص در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به سال تابستان ۱۴۰۲ در صنعت فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی با کاهش ۷ و ۲۲ همت و در صنایع استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی با افزایش یک و هفت همتی همراه بوده است.

همچنین، صنعت فرآورده‌های نفتی به دلایلی همچون کاهش نرخ جهانی نفت برنت (از ۹۳ به ۷۹ دلار) و کرک اسپرد (بنزین اکتان ۸۷ از ۲۰ به ۱۰ دلار و گازوییل از ۳۰ به ۲۰ دلار) با کاهش در سودآوری همراه بوده است.

افزون بر این، افزایش میزان عرضه و کاهش تقاضا از علل اصلی سقوط قیمت نفت است که در این راستا می‌توان به افزایش میزان تولید نفت خام از سوی روسیه، تقلیل تاثیر قرارداد کاهش عرضه نفت توسط کشورهای عضو اوپک و روسیه و نیز کاهش میزان تقاضا از سوی چین اشاره کرد.

در ادامه، اعلام نرخ‌های قطعی حامل‌های انرژی برق و گاز در فصل پاییز و کاهش میزان فروش صادراتی به سبب وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات خام و نیمه‌خام از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان سودآوری صنعت فلزات اساسی بوده است.

همچنین، مسایلی مانند جذابیت قیمت بورس کالا، عرضه تمامی ارز حاصل از صادرات به دولت، تفاوت نرخ میان ارز آزاد و نرخ ارز دریافتی از دولت و ایجاد مشکلات مربوط به مکانیزم عرضه محصولات در رینگ صادراتی به عنوان عوامل تاثیرگذار در کاهش صادرات برخی از شرکت‌ها تلقی می‌شود.

صنعت استخراج کانه‌های فلزی با رفع محدودیت در مصرف انرژی برق در فصل تابستان (در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ تا ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۲) و نیز پیش‌بینی اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز (۱۶ آذر ۱۴۰۲ تا ۱۵ اسفند ۱۴۰۲) در راستای تامین پایدار گاز مصرف‌کنندگان بخش خانگی و عمومی در فصل زمستان سبب افزایش میزان تولید و به تبع آن سودآوری صنعت مذکور شده است.

همچنین، عواملی مانند تعمیرات اساسی و توقف در واحد تولید متانول شرکت پتروشیمی زاگرس به سبب عدم پرداخت هزینه‌های گاز براساس نرخ جدید، از عمده علل کاهش میزان سودآوری شرکت‌های پتروشیمی در فصل تابستان بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *