به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی گمرکات مازندران، امیر جمشیدی افزود: در۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو اکو به ۱۴۶ هزار تُن رسید که ۲۰ درصد از مجموع صادرات از گمرکات استان مازندران بوده است.

وی ادامه داد: در این مدت صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از نظر ارزشی سهم ۲۴ درصدی از کل صادرات استان را نشان می دهد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران در خصوص آمار واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در۶ ماهه نخست امسال افزود: در این مدت میزان واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو به ۳۹۷ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: واردات گمرکات مازندران از اکو در مدت یاد شده به ۵۰۹ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد رشد داشت.

به گفته جمشیدی، عمده کشورهای خریدار کالاهای مازندران در میان کشورهای عضو سازمان اکو در۶ ماهه نخست امسال به ترتیب از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان بود.

وی افزود: عمده واردات گمرکات مازندران از کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در مدت یاد شده به ترتیب به کشورهای ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان اختصاص داشته است.

به گزارش ایرنا، اکو یک سازمان منطقه ای دولتی محسوب می گردد که در سال ۱۹۸۵ از سوی ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) است که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ موجودیت داشت.
در ۱۹۹۲، سازمان هفت عضو کشور جدید را به عضویت پذیرفت که این کشورها افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.
منطقه اکو از دورنمای روشن تجاری برخوردار است. وباوجود ترکیب جمعیتی جوان آن، اکو در قالب یک سازمان موفق و خوش آتیه منطقه ای توسعه یافته است. جایگاه بین المللی آن رشدی فزاینده دارد. با وجود این، سازمان با چالشهایی در خصوص اهداف خود روبرو است. از همه مهمتر، منطقه فاقد زیر ساختار و نهادهای مناسبی است که سازمان بتواند اهداف توسعه ای خود را دنبال و از منابع موجود منطقه ای حداکثر استفاده را نماید.
بیش از ۱۲ سال است که کشورهای عضو جهت تسریع در توسعه منطقه ای از طریق تلاشهای مشترک خود همکاری می نمایند. در کنار پیوندهای نزدیک فرهنگی و تاریخی مشترک، کشورهای عضو توانسته اند تا از روابط موجود زیر ساختاری و تجاری امیدهای خود را به واقعیتهای ملموسی تبدیل نمایند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *