به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، در تازه ترین اقدام شورای شهر و شهرداری تهران ؛ عباس تقدسی نژاد به عنوان مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب منصوب و آغاز به کار کرد. انتصاب مدیری اجرایی با سوابق مدیریت راهبردی پروژه های عظیم نفت و گاز درحوزه پارس جنوبی با گردش مالی میلیارد دلاری نوید بخش وعده […]

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، در تازه ترین اقدام شورای شهر و شهرداری تهران ؛ عباس تقدسی نژاد به عنوان مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب منصوب و آغاز به کار کرد. انتصاب مدیری اجرایی با سوابق مدیریت راهبردی پروژه های عظیم نفت و گاز درحوزه پارس جنوبی با گردش مالی میلیارد دلاری نوید بخش وعده های شهردار جدید است که در شروع کار، به شورای شهر و مردم متعهد شد پایتخت را بر اساس درآمدهای متنوع اداره خواهد کرد و صرفا به عوارض ساخت و ساز و تراکم فروشی و فشار مضاعف بر گرده شهروندان ، شهر را مدیریت نخواهد کرد. برگزاری نمایشگاههای داخلی و بین الماللی در خیابان سئول تهران ، خارج از ظرفیت ترافیکی بوده و به جرات می توان گفت خود یک ضد تبلیغ برای کالاهای ایرانی و صادرات محصولات و ارتباطات بین الماللی گردیده است.

به علت کثرت مشاغل در ابتدای پذیرش مسئولیت مدیریت جدید شهر نمایشگاهی آفتاب نتوانستیم مصاحبه ای در خور را ترتیب دهیم ، ولی مهندس تقدسی نژاد با فروتنی اهم نظراتشون رو به شرح زیر برای ما ارسال کردند که به اتفاق می خوانیم.

سیاست گذاری نوین در توسعه تجارت نمایشگاهی در تهران

تجارت نمایشگاهی در سطح بین المللی، منطقه ای و شهری امکان اطلاع رسانی، بررسی وضعیت و روند توسعه بازار، اطلاع از سطح رقابت، تجدید نظر در استراتژی های رقابتی، نوآورانه، لجستیک و قیمت گذاری، ایجاد فرصت گفتگوی مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، برگزاری کنفرانس های حرفه ای و بحث در داخل نمایشگاه ها و… را برای صاحبان کسب و کارهای تولیدی و خدماتی فراهم می کند. همه این عوامل در کنار وجود ثبات در شاخص های کلان اقتصادی تصویر مثبتی از کشورها برای سرمایه گذاری و توسعه سطح بازرگانی ایجاد می­کند. شهر تهران نیز با سیاست گذاری نوین در حوزه تجارت نمایشگاهی امکان توسعه بازرگانی بین المللی و منطقه ای ویژه صاحیان کسب و کارها را دارا می باشد. برای تحقق چنین هدفی سیاست گذاری در حوزه تجارت نمایشگاهی در شهر تهران باید براساس سه اصل توسعه هماهنگ با رفاه شهروندان، نوآوری در ساختار و رعایت استاندارهای تکنولوژیک در سطح جهانی صورت پذیرد.

توسعه هماهنگ با رفاه شهروندان

در تمامی کشورهای پیشرفته طرح­های توسعه صنعتی و بازرگانی باید براساس شیوه­نامه­های مدیریت شهری و قوانین تضمین کننده­ی رفاه شهروندان تدوین گردند. در این آیین نامه ها با صراحت به جلوگیری از فعالیت های بازرگانی ذیل نمایشگاه های پرمخاطب که بار ترافیکی سنگینی را به شهرها وارد می کنند، اشاره شده و آن را عاملی برای سلب رفاه شهروندان و کاهش کیفیت زندگی آنان برشمرده­اند. نمایشگاه اکسپوی دبی، نمایشگاه بین المللی پکن، نمایشگاه بین المللی تورنتو و…….مثالهایی از نمایشگاههای بین المللی در جهان هستند که براساس آیین نامه های شهری در محل هایی واقع شده­اند که بار ترافیکی سنگینی را به شهرها تحمیل نمی کنند و سبب همراستایی توسعه بازرگانی و رعایت رفاه شهروندان گشته­اند.

شورای شهر تهران به عنوان نهاد بالا دستی در حوزه سیاست گذاری شهری طرح انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به شهر نمایشگاهی آفتاب را بر روی میز مدیریت شهری گذاشته و مقرر کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۱ از برگزاری هرگونه نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران جلوگیری شود و نسبت به انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر نمایشگاهی آفتاب اقدام صورت گیرد. این انتقال در وهله­ی نخست می تواند سبب بهبود رفاه شهروندان تهرانی به ویژه در منطقه ۳ شود که ترافیک سنگین ناشی از برگزاری نمایشگاههای پرمخاطب وضعیت مخاطره آمیزی را برای آنان به وجود آورده است. همچنین این انتقال می تواند سبب بروز ظرفیت های جدیدی در حوزه بازرگانی و فروش کالا و خدمات در کشور گردد و تهران را به محلی برای برگزاری نمایشگاههای بین المللی براساس استانداردهای جهانی تبدیل کند.

نوآوری در ساختار

اکنون که تبدیل شهر نمایشگاهی آفتاب به قطب تجارت نمایشگاهی کشور و منطقه دغدغه سیاست­گذاران حوزه مدیریت شهری و بازرگانی است، ایجاد نوآوری در ساختار شهر نمایشگاهی آفتاب به جهت بروز ظرفیت های جدید امری اجتناب ناپذیر است. این نوآوری در ساختار باید شهر آفتاب را از اجاره دهنده صرف به بازیگر اصلی حوزه بازرگانی و بازاریابی در ایران بدل کند و این مهم از طریق برنامه­ریزی برای برگزاری رویدادهای تخصصی ویژه هر صنعت، بسط صنایع وابسته مانند توریسم، هتلداری و سرگرمی، اتصال شهر آفتاب به منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای ورود صنایع با فناوری بالا در عرصه نمایشگاهی، ارتباط تنگاتنگ با صنعت، انجمن ها و دولت، بکارگیری و بسط ابزارهای تکنولوژیک در عرصه نمایشگاهی، توسعه نمایشگاههای هیبریدی و……قابل تحقق است.

رعایت استاندارهای تکنولوژیک در سطح جهانی

توسعه بازرگانی و فروش کالا و خدمات از طریق بسط نمایشگاههای بین المللی به امری پیچیده در عصر حاضر بدل شده است. این پیچیدگی از آن جهت است که با بروز صور گوناگون تکنولوژیک ابزارهایی در اختیار نمایشگاههای بین المللی قرار گرفته که تنوع در ارائه و تبلیغ محصولات را بیش از پیش متنوع کرده است. امکان درگیر کردن حواس پنچ گانه مخاطب از طریق هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، Gamification، کلان داده ها، بازاریابی دیجیتال، توسعه زیرساختهای ۵ G، تکنولوژی Beacon و….بخشی از امکاناتی است که ابزارهای تکنولوژیک در اختیار فعالان حوزه تجارت نمایشگاهی قرار داده است. اگر متولیان این حوزه در فرآیند برگزاری نمایشگاههای بین المللی در شهر تهران از چنین ابزرهایی به صورت هدفمند استفاده نکنند قطعا میزان اثرگذاری بازاریابی از سطح فعلی نیز نزول بیشتری خواهد داشت. بنابراین چاره ای جز بهره گرفتن از ابزارهای تکنولوژیک برای برگزاری نمایشگاه ها به صورت موثر و کارآمد وجد ندارد و باید با این موج تکنولوزیک همراه شد.

با توجه به تصمیمات مدیریت شهری تهران مبنی بر توسعه تجارت نمایشگاهی با محوریت شهر نمایشگاهی آفتاب و با در نظر گرفتن ظرفیت های منحصربه فرد این مجموعه در حوزه تجارت و بازرگانی؛ امیدواریم، شهردار محترم تهران، معاونان گرامی، شهرداران مناطق، اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، وزارت صمت، پلیس راهور، استانداری تهران، فرمانداری تهران و دیگر سازمانهای مربوطه جهت به سرانجام رساندن برنامه های این مجموعه که تحول عظیمی در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی رقم خواهد زد؛ تعامل و همراهی لازم را بنمایند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *