سید امیر برهانی نائینی در حاشیه نشست آشنایی با خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان خراسان رضوی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، به عنوان نمونه قطب اول تولید زعفران و تولید گیاهان دارویی و همچنین جایگاه دوم تولید پسته را در سطح کشور دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل وجود دانشگاه‌های برتر و تعدد شرکت‌های دانش بنیان در این استان، شرایط مناسبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی و دانش بنیان از سوی استان خراسان رضوی وجود دارد و حال آنکه صادرات در این بخش بسیار اندک است و با حمایت های صندوق و سایر نهادهای دیگر امکان رسیدن به رقم بالای یک میلیارد دلار در این حوزه وجود دارد.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده و استفاده از حمایت های این صندوق می‌توانیم شاهد افزایش ۵۰ درصدی صادرات خراسان رضوی نسبت به سال گذشته این استان باشیم.

وی با اشاره به نشست خود با استاندار خراسان رضوی و فعالان عرصه تجارت و صادرکنندگان استان خراسان رضوی گفت: در این نشست موضوع استفاده از روشهای نوین تامین مالی و تسهیل گری صادرات توسط این صندوق به عنوان یک نهاد حمایتی دولتی برشمرده شده است.

برهانی افزود: این صندوق با صدور بیمه نامه، ضمانت نامه و تسهیلات بانکی از توسعه صادرات در کشور حمایت می‌کند تا ریسک صادرکنندگان به سایر کشورها به حداقل ممکن برسد و آنها بتوانند یک خط تجارتی به بازارهای کشورهای هدف ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ تسهیلاتی که با پشتوانه ضمانت نامه صندوق پرداخت می‌شود، ۲ درصد کمتر از نرخ مصوب بانکی است اظهار کرد: در خصوص محاسبه وثیقه و اعتبارسنجی صادرکنندگان و هزینه دریافتی صندوق نسبت به بانک ها به مراتب قابل توجه است.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: در حال حاضر توسعه اقتصادی فقط با شبکه بانکی امکان پذیر نخواهد بود و بهره مندی از بازار سرمایه و خدمات صندوق در مسیر تامین منابع مالی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ارایه خدمات به شرکت های دانش بنیان نیز با وثیقه های کمتری تا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صورت می گیرد که نشانگر توجه صندوق به این موضوع است.

برهانی ادامه داد: خراسان رضوی با داشتن اشتراک مرزی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان که دروازه صادرات به کشورهای چین و آسیانه میانه نیز به شمار می‌رود، شرایط ویژه ای در امر صادرات دارد.

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران بیان کرد: خراسان رضوی با داشتن ۲ مسیر ریلی و چهار گذرگاه جاده ای به پایانه‌های صادراتی استان، می‌تواند یکی از استانهای معین صادراتی کشور در پهنه شرقی باشد.

وی با اشاره به هم مرز بودن خراسان رضوی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان که جزو کشورهای پر ریسک هستند، اظهار کرد: شرایط این کشورها باعث دغدغه فعالان اقتصادی شده است که صندوق می تواند با پوشش های بیمه نامه و ضمانت نامه نسبت به کاهش ریسک های سیاسی و تجاری بازرگانان موثر باشد.

برهانی گفت: در تفاهم نامه ای که امروز با استاندار خراسان رضوی به امضاء رسید موضوع فعال تر شدن نمایندگی و کارگزاری این صندوق مطرح شد تا با جلوگیری از تمرکزگرائی و فاصله گرفتن از مرکز، خدمات این صندوق در استان خراسان رضوی به صادرکنندگان ارائه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *