یک کارشناس حوزه خانواده در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛
مشکلات اقتصادی، مهاجرت و بالارفتن سن ازدواج ۳ عامل مهم کاهش نرخ باروری

علیرضا شریفی یزدی گفت: علاوه بر مشکلات فیزیولوژیکی، مشکلات اقتصادی، متزلزل بودن خانواده‌ها، مهاجرت به خارج از کشور و بالارفتن سن ازدواج موجب کاهش نرخ باروری شده است.
مشکلات اقتصادی، مهاجرت و بالارفتن سن ازدواج ۳ عامل مهم کاهش نرخ باروری

علیرضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا، در خصوص آمار منتشر شده مبنی‌بر کاهش نرخ باروری در شهر تهران گفت: کاهش نرخ باروری یک بحران اجتماعی است بخشی از آن تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی مثل آلودگی هوا، تغذیه ناسالم، عدم تحرک و استرس‌های زندگی در کلان شهر تهران است و بخشی دیگر خودخواسته است.

این کارشناس حوزه خانواده در مورد ناباروری خودخواسته افزود: این ناباروری به خواسته خود افراد اتفاق می‌افتد که یا فرزند نمی‌آورند و یا تک فرزند هستند و این امر هم ناشی از مشکلات اقتصادی، متزلزل بودن خانواده‌ها و طلاق، مهاجرت به خارج از کشور و بالارفتن سن ازدواج است.

شریفی یزدی با بیان این‌که در جامعه امروز سبک‌زندگی تغییر کرده است ادامه داد: در گذشته ازدواج و فرزندآوری جز ضروریات افراد بود اما جوانان امروز بیشتر به دنبال رسیدن به خواسته‌ها و علایق خود هستند و حاضر نیستند زیربار مسئولیت تشکیل خانواده و به دنبال آن فرزندآوری بروند.

بیشتر بخوانید:
دوران باروری از ۳۰ سال به ۱۵ سال کاهش یافته است/ با وضع قوانین نمی‌توان جمعیت را زیاد کرد
بهترین سن باروری چندسالگی است؟

عضو هیئت علمی دانشکده خانواده به شاغل بودم خانم‌ها اشاره کرد و گفت: در خانواده‌هایی که زنان در کنار مردان خارج از خانه کاروفعالیت می‌کنند فرزندآوری بسیار کم است زیرا سختی‌های بارداری و تربیت فرزند و نگهداری از کودک را مانعی برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند.

شریفی یزدی در مورد راهکارهای مبارزه با بحران ناباروری خودخواسته ادامه داد: مهمترین اقدام برای کنترل این مشکل این است که دولتمردان جدید از قاعده شعارزدگی و توجیه مسائل خودداری کنند و برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور از جمله رکود و تورم تمهیدات لازم را اعمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری و همچنین بسته‌های تشویقی برای زوج‌های جوان از جمله اقداماتی است که تا حدودی می تواند جامعه را از بحران مواجهه با رشد صفر جمعیت در ۲۰ سال آینده نجات دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *