معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی معتقد است در ساختار اقتصادی فعلی و با توجه به ضوابط و مقررات اقتصادی و تجاری کشور، مشوق‌ها و معافیت‌ها تاثیری بر عملکرد مناطق آزاد نخواهد داشت.

به گزارش بازار، سعید توتونچی معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: معتقدم در ساختار اقتصادی فعلی و با توجه به ضوابط و مقررات اقتصادی و تجاری کشور، مشوق ها و معافیت ها تاثیری بر عملکرد مناطق آزاد نخواهد داشت و اهدافی مانند رشد اقتصادی و رشد صادرات غیرنفتی در این مناطق محقق نخواهد شد.

به گفته آقای توتونچی حدود ۲۰ سال است که منطقه آزادی مانند کیش تاسیس شده اما به هیچ کدام از اهداف مورد نظر خود نرسیده است. مناطق آزاد هم از جمله موضوعاتی که در کشور ما بنا به تجربه موفق سایر کشورها خارجی اقتباس شد و سیاستگذاران ما فقط به ظواهر آن توجه کردند و الزامات و متقضیات آن را در نظر نگرفتند.

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی می گوید: صرف تاسیس مناطق آزاد و افزایش کمی این مناطق در کشور تنها به هدررفت منابع و امکانات محدود کشور می‌انجامد. در هیچ کدام از مناطق آزاد کشور به دلیل عواملی مانند عدم فهم سیاستگذار از اهداف مناطق آزاد، عدم توسعه زیرساخت های لازم و غیره به اهدافی مانند رشد صادرات نرسیده ایم.

توتونچی گفت: داشتن یک منطقه آزاد با کیفیت بالا در حوزه زیرساخت‌های سخت و نرم، بهتر از ده ها مناطق آزاد با وضعیت فعلی است که هیچ جایگاهی در تولید ملی ندارند. پشت پرده تأسیس بسیاری از مناطق آزاد اهداف و اغراض سیاسی بوده و به همین دلیل مطالعات کارشناسی مبتنی بر تجربه سایر کشورها و شرایط طبیعی و جغرافیایی این مناطق، تاثیری در انتخاب آن‌ها نداشته است. تأسیس بورس در مناطق آزاد رویکرد مثبت و حرکت رو به جلویی است که در شفافیت عملکرد این مناطق تاثیر مثبتی خواهد داشت.

توتونچی گفت: در اعطای هر معافیت مالیاتی باید چهار اصل را در نظر داشت: هدفمند، محدود، مشروط و به تدریج کاهنده. همین چهار اصل مالیاتی اگر رعایت شود به افزایش کارایی و توانمندی تولیدکنندگان در داخل سرزمین اصلی و مناطق آزاد کمک می‌کند. مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور باید تخصصی و با اهداف و مأموریت‌های مشخص تعریف و تاسیس شود. تعریف همه اهداف برای همه مناطق آزاد راه حل افزایش کارایی این مناطق نیست. اولویت معافیت‌ها و مشوق‌ها با واحدهای تولیدی و مولد باشد و توجیهی ندارد که دلال‌ها و یا فعالین غیر مولد در مناطق آزاد از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

نشست «کارآمدسازی مناطق آزاد؛ موانع و الزامات» با موضوع «الزامات جذب سرمایه در مناطق آزاد؛ مشوق‌ها و معافیت‌ها» در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی برگزار شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *