تهران- ایرنا- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی باید پای کار هنر تجسمی اعم از نقاشی، خوش‌نویسی،گرافیک یا رشته‌های دیگر باشند.

به گزارش ایرنا از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمود سالاری در دیدار از دبیرخانه جشنواره و حضور در جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی در پاسخ به این پرسش که نگاه مجموعه معاونت امور هنری به جایگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر چیست، اظهار داشت: جشنواره باید بر هنرهای تجسمی اثرگذار باشد، اندیشه‌ورزی و جهت‌یابی کند؛ این هدف متعالی جشنواره است.

سالاری افزود: در حوزه بحث تخصصی حرف تازه این‌ است که بانک، بیمه و نهادهای اقتصادی پای کار هنر تجسمی اعم از نقاشی خوش‌نویسی گرافیک یا رشته‌های دیگر باید باشند. ممکن است جرقه‌هایی به وجود بیاید یا مثلاً اکسپوهایی برگزار شود ولی این ها مثل رعدوبرق‌هایی است که یک‌لحظه فضا را پرنور می‌کنند و بعد دیگر خاموش می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ یادآور شد: ما باید نورهای دایمی در این حوزه روشن کنیم و به‌همین خاطر است که باید به سمت اقتصادی برویم که بیمه‌ها یک اثر هنری را بیمه کنند و بانک‌ها آن را به‌عنوان ضمانت در بانک بپذیرند و بگویند این اثر را به‌عنوان وثیقه می پذیریم. آن وقت می‌بینیم خریدوفروش این آثار به‌عنوان یک اثر سرمایه‌ای که ارزش افزوده دارد، رونق خواهد گرفت.

وی ظرفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بالا دانست و تاکید کرد: به دلیل عمر کوتاه برگزاری جشنواره و اتفاقاتی که در جریان‌های هنری به وجود آمد، گاهی اوقات نتوانست همه اهداف را محقق کند.

روند رو به رشد جشنواره هنرهای تجسمی

سالاری افزود: جشنواره باید برگزار شود و هنرمند بتواند خود را در کنار هنرمندان دیگر ارزیابی کند که این آورده مفید جشنواره و فرصتی مغتنم است. بنابراین ممکن است این جشنواره به اهدافش نرسیده باشد، اما به این معنی نیست که چون به اهدافش نرسیده باید نادیده گرفته شود. در یک روند روبه‌رشد هستیم و در این ادوار، آثار ارزشمندی در جشنواره حضور یافت.

به گفته معاون وزارت فرهنگ، در رشته‌های هنرهای تجسمی هنرمندان حضور دارند و داوران بسیار معتبری داریم که حضورشان اعتبار این جشنواره است. این‌که چند داور معتبر اثر هنری یک جوان را می‌بینند و به او امتیاز می‌دهند، برای آن جوان اعتبار، فرصت هنری مغتنم و آورده بزرگی است؛ اگر تجربه‌های داوران جشنواره را روی‌هم بگذاریم بیش از هزار سال تجربه است که بی‌تردید فرصتی بسیار عالی برای هنرهای تجسمی ایران محسوب می شود.

سالاری با اشاره به مسأله زیربنایی آموزش در هنرهای تجسمی و تأثیرات آن بر خانواده‌ها، خاطرنشان کرد: در مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرهای تجسمی را به‌ منزله دومیدانی و ژیمناستیک برای بقیه هنرها می‌بینیم. هنرهای تجسمی در حوزه هنر، مادر اغلب رشته‌هاست. اولین و مهم‌ترین گام ما باید این باشد که آموزش را از سطح کودکان و نوجوانان آغاز کنیم. به‌خاطر همین تلاش کردیم آموزش هنر در کل کشور و در استان‌های محروم را به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه انجام بدهیم.

به گفته این مسوول وزارت فرهنگ، در همه استان‌ها یک هنرستان دخترانه هنرهای تجسمی و یک هنرستان پسرانه هنرهای تجسمی راه اندازی می کنیم که استعدادهای استان‌های مختلف هدر نرود و هدایت، رهبری و آموزش درست بگیرند. این یک اقدام زیربنایی است برای این‌که هنر به منزل‌ها و خانواده‌ها برود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *