حجت الاسلام حسن شجاعی علی‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره کلیات بودجه ۱۴۰۳ که توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد، گفت: یکی از نکات مهم در بودجه ۱۴۰۳، تدوین آن بر اساس برنامه هفتم توسعه است که سبب خواهد شد در سال آینده ثمرات برنامه را در بودجه ببینیم. البته در این باره باید بررسی دقیقی انجام شود که انطباقی که در بودجه گنجانده شده به چه میزان است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از محورهای که در بودجه دیده شده، جلوگیری از فرار مالیاتی است. هرچندکه دولت انقلابی و مجلس یازدهم باید مراقبت کنند در حوزه مالیات، مردم متضرر نشوند. اما مسئله این است که قشر قابل توجهی از افراد به رغم درآمدهای بالا با فرارمالیاتی به تامین بودجه کشور کمک نمی‌کنند وخلاء‌های قانونی به تخلفات آنها کمک کرده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به درآمدهای مالیاتی دولت از معادن، یادآور شد: به عنوان نمونه در بودجه سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی دولت از معادن حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود که مجلس یازدهم آن را در بودجه سنواتی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رساند و در سایر بخش‌ها هم می‌توان بدون فشار به مردم درآمدهای مالیاتی را افزایش داد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۳ جلوگیری از فرار مالیاتی را در دستور کار دارد، رویکرد ارزنده‌ای است که اهتمام ویژه به اجرای آن منابع مالی دولت را بهبود خواهد داد و تحقق آن هم به همکاری مجلس و دولت بستگی دارد.

وی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان که در بودجه ۱۴۰۳ هدفگذاری شده است، توضیح داد: طبق مصوبه مجلس باید در مدت سه سال، حقوق بازنشستگان با شاغلان همسان سازی شده و بعد از سه سال حقوق آنها به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.برای این موضوع در سال اول افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان پیش بینی شده که قرار است در سال آینده اجرایی شود و در سال‌های بعدی هم به صورت پلکانی این افزایش اعمال خواهد شد تا حقوق بازنشستگان به حدود ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه افزایش حقوق‌ها باید برای همه گروه‌های بازنشسته محقق شود، یادآور شد: بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی از دریافتی‌های مناسب برخوردار نیستند و امیدواریم طبق برنامه پنج ساله هفتم و لایحه بودجه سال آینده شرایط دریافتی این گروه‌ها بهبود یابد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به رفع تاترازی از بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در صندوق‌های بازنشستگی به دلیل برخی از بی تدبیری‌ها در سال‌های متمادی گذشته، متاسفانه صندوق‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و ادامه این روند به بحران صندوق‌های بازنشستگی منجر خواهد شد که به مانند باتلاقی نظام اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور ۱۴ آذر بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه را به مجلس تقدیم کرد.

بر اساس قانون جدید مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو بخش تقدیم مجلس خواهد شد که در مرحله نخست احکام بودجه و مرحله دوم جداول در مجلس بررسی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *