بازار بورس متاثر از شرایط اقتصادی و تحریم های بین المللی و اخیرا نبرد حماس و رژیم صهیونیستی وضعیت مناسبی ندارد و بورس بازان و سهامداران هر روز با نگرانی این بازار سرمایه را دنبال می کنند. از آنجایی که این روزها حال و هوای تالار شیشه ای چندان امید بخش نیست و این نگرانی ها هر روز افزایش می باید برای بررسی وضعیت بازار سهام در روزهای آینده با کارشناس این حوزه به گفت و گو پرداختیم.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: بازار امروز حالت عادی داشت و این رفتار طبیعی بود. بورس بعد از منفی شدید روز قبل امروز تعادلی را به خود ببیند و متعادل شود اما این تعادل به معنای بازگشت نیست. البته ابتدای روز پرقدرت شروع شد مجدد عرضه‌ها افزایش پیدا کرد و تقریبا با فشار فروش زیاد بازار بسته شد. در این سکه بالای ۳۰ میلیون تومان رسید و حباب ۸ میلیون تومان را به خود دید دلار هم ۵۲۵۰۰ تومان را رد کرد که البته برای بازار در روزهای آتی مزیت به حساب می‌‎آید و رشدی را در آن باعث می‌شود اما این رشد چندان مطلوب فعالان بورسی نیست. این رشد البته حباب ناشی از افزایش نرخ دلار است و به نظر نمی‌رسد رشد قوی را در بازار شاهد باشیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد که بازار سرمایه به روزی مثبت یا کندل خوب قوی احتیاج دارد که امیدوارم در طول این هفته یا هفته آتی محقق شود. باید منتظر رخ دادن همچین اتفاقی بود.

این فعال بورسی تشریح کرد: بازار سرمایه این روزها پر از هیجان است و به شدت هیجانات زیادی برای خروج نقدینگی از بازار و حمله به سمت دلار سکه وجود دارد. در این شرایط تنها می‌توان به شاخص سازها امیدوار بود، سهامی که دامنه نوسانی زیادی دارند و ازش و تعداد معاملات بالایی برخوردار هستند. مثل ۵۰ سهم شاخص ساز ابتدای که کل بازارگردان (صندوق‌های سهامی و اهرمی)‌ها بر این سهام مانور می‌دهند. در کوتاه مدت و رخ دادن دوباره شکست در بازار باید به سهام بزرگ توجه کرد دیگر سهم‌های کوچک و متوسط در مرحله بعدی هستند. یعنی اول سهام بزرگ و شاخص ساز حرکت می‌کنند و پس از آن سهم‌های کوچکتر هم شروع به حرکت می‌کنند.

عصاری بیان کرد: افزایش نرخ دلار باعث شد که امروز سهام فولادی با اقبال مواجه شوند و برخی بر این باورند که با افزایش نرخ دلار باید به سمت صنایع دلار محور بروند. این افزایش قیمت در گروه پالایش هم بود، پالایش، شیمیایی و فولادی به صنایع دلاری معروف هستند و بی‌شک با افزایش نرخ دلار تحریک پذیر خواهند بود.

وی در پایان در قالب توصیه به فعالان گفت: به دور از هیجان عمل کنید، در کمال آرامش نیم نگاهی هم به قیمت‌های چهانی داشته باشید چراکه امروز طلا با گپ زیاد ۲۰ دلاری باز شد. بی‌در روزهای آتی نا امنی که در منطقه ایجاد شده است تبعات خود را بیشتر نمایان می‌کند، تنها با آرامش و به دور از هیجان معامله کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *