روسیه از آغاز جنگ اوکراین به رکورد فروش روانه حدود یک میلیارد دلاری فروش نفت و انرژی دست یافته است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، روسیه در ۱۰۰ روز اول جنگ، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از صادرات سوخت به دست آورده است.

طبق گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، ۱۰۰ روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شد، درآمد روسیه از صادرات سوخت های فسیلی به ۹۳ میلیارد یورو – حدود ۹۷ میلیارد دلار – افزایش یافت.

طبق گزارش CREA چین با خرید بیش از ۱۳ میلیارد دلار سوخت فسیلی در این دوره، بزرگترین واردکننده بوده و پس از آن آلمان با حدود ۱۲.۶ میلیارد دلار قرار دارد.

این مرکز تحقیقاتی مستقر در فنلاند اعلام کرد که در ۱۰۰ روز اول جنگ در اوکراین، فرانسه بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع از روسیه بوده است.

در همین دوره آلمان بیشترین گاز خط لوله روسیه را خریداری کرده است.

چین هم بیشترین واردات نفت را از روسیه و ژاپن بیشترین واردات زغال سنگ را از این کشور داشته است.

از آنجایی که دولت های غربی به دنبال فشار بر مسکو بودند و بسیاری از کشورها در تلاش بودند تا خود را از انرژی روسیه دور کنند، حجم صادرات سوخت روسیه در ماه مه ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل از تهاجم کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که قیمت های بالای سوخت ناشی از افزایش تقاضای جهانی باعث شده است که پول بیشتری به خزانه مسکو سرازیر شود؛ قیمت های صادراتی روسیه به طور متوسط ​​۶۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

پس از هفته ها مذاکره، اتحادیه اروپا در اواخر ماه گذشته به توافقی دست یافت که نفت روسیه را به تدریج حذف کند، اما تحویل خط لوله ای را به عنوان امتیازی برای مجارستان در نظر گرفت.

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا اعلام کرد توافق برای پایان دادن به تحویل از طریق دریا در عرض چند ماه، بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش می‌دهد و «منبع عظیم تأمین مالی» برای «ماشین جنگی» کرملین را قطع می‌ کند.

ایالات متحده هم در ماه مارس واردات نفت روسیه را ممنوع کرد. قیمت سوخت در ایالات متحده هفته گذشته به طور متوسط ​​در هر گالن بیشتر از ۵ دلار بود به همین دلیل چند روز قبل «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، حمله روسیه به اوکراین و پوتین را مقصر افزایش قیمت دانست.

از آغاز جنگ اوکراین که قیمت نفت ۷۰ درصد افزایش یافته است، درآمدهای مسکو افزایش و قدرت روبل تقویت شده، اما در مورد ایران ماجرا برعکس عمل کرده است!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *