به گفته فائو ایران با تولید ۱۰۱هزار تن روغن زیتون نوزدهمین تولیدکننده است و مجری طرح زیتون وزارت جهاد میگوید: به کسانی که از باغداران میوه زیتون روغنی خریداری کنند مجوز صادرات روغن زیتون داده می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن زیتون یکی از محبوب ترین انواع روغن های موجود در بازار است و همچنین همه کاره و سالم است. برای برخی از کشورها، روغن زیتون بیش از یک چاشنی، غذای اصلی یا گزینه سالم، منبع درآمد است. در واقع، برای کشورهایی مانند «اسپانیا، ایتالیا و مراکش» به عنوان سه کشور برتر تولید کننده روغن زیتون، این محصول یک صادرات و منبع درآمد عمده است.

اسپانیا، ایتالیا و مراکش؛ اصلی ترین تولیدکننده های روغن زیتون در دنیا

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو نشان می دهد: در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور اسپانیا با تولید حدود ۶میلیون تن زوغن زیتون در جایگاه نخست تولید این محصول قرار دارد.

همچنین در این گزارش آمده است ایتالیا نیز با تولید حدود ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تن در جایگاه دوم و مراکش نیز با تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در رتبه سوم تولید روغن زیتون قرار دارد. به این ترتیب سه کشور اسپانیا، ایتالیا و مراکش به عنوان ۳کشور برتر، در مجموع بیش از ۱۰ میلیون تن روغن زیتون تولید می کنند.

بر اساس این گزارش، کشور ترکیه نیز چهارمین تولید کننده روغن زیتون در جهان است که در مدت نامبرده بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار تن روغن تولید کرده است. این در حالی است که یونان نیز به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کننده های میوه زیتون، در این مدت تولیدی بالغ بر یک میلیون و ۲۲۰هزار تن داشته است و به این ترتیب پنجمین تولید کننده عمده روغن زیتون است.

بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۲۱ ایران بیش از ۱۰۱هزار تن روغن زیتون تولید کرده و نوزدهمین تولیدکننده محصول در جهان است

گزارش فائو همچنین بیانگر این است که در ۲۰۲۱ کشورهای «مصر، پرتغال، تونس، الجزایر، سوریه، آرژانتین، اردن، پرو، ایالات متحده و لیبی» در رتبه ششم تا پانزدهم دنیا قرار دارند.

این گزارش فائو همچنین نشان می دهد: در مدت نامبرده ایران نیز بیش از ۱۰۱ هزار تن روغن زیتون تولید کرده است و به این ترتیب به عنوان نوزدهمین تولید کننده در جهان محسوب می شود.

سرانه مصرف روغن زیتون در ایران ۱۸۰ گرم و در اروپا ۴۵۰ گرم است

بر اساس این گزارش، از جمله موارد مهم پیرامون روغن زیتون، سرانه مصرف آن است که ایران تفاوت بسیاری با دیگر کشورها دارد. به طوری که جواد میرعرب، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: مصرف سالانه روغن زیتون ما کم است؛ به این معنا که سرانه مصرف ما بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ گرم است در صورتی که سرانه مصرف روغن کشور به طور کلی بین ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم است و این نسبت به نسبت کل بسیار کم است.

میرعرب افزود: از سوی دیگر در حالی که سرانه مصرف روغن زیتون در کشورهای اروپایی ۴۵۰ گرم است، در ایران تا ۱۸۰ گرم است و لذا برای کم کردن این فاصله باید با معرفی تولیدات با کیفیت سعی کنیم مصرف را بالا ببریم.

گفتنی است در حالی که برداشت زیتون در کشور به اتمام رسیده است در روزهای پیش رو برداشت زیتون روغنی آغاز می شود که میرعرب در این خصوص نیز گفت: یکی از اقداماتی که از سوی وزارتخانه در راستای حمایت از تولید روغن زیتون انجام شده این است که با توجه به افزایش دو برابری تولید زیتون کشور در سال جاری، به کسانی که در بحث خرید میوه زیتون روغنی از باغداران اقدام کنند مجوز صادرات هم می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: به عبارت ساده تر اگرچه صادرات روغن زیتون از کشور ممنوع بوده است اما با این وجود با توجه به مصوبه ای که در شورای اقتصاد داشتیم مجوز صادرات را منوط به خرید زیتون داخلی کردیم که آزاد باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *