ارزش صنعت فناوری اروپا امسال ۴۰۰ میلیارد دلار ریزش کرده و تامین مالی از سوی صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر، ۱۸ درصد افت کرده است.

به گزارش ایسنا، بررسی شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر “اتومیکو” نشان داد مجموع ارزش شرکت‌های فناوری عمومی و خصوصی در اروپا، از ۳.۱ تریلیون دلار در اواخر سال ۲۰۲۱، به ۲.۷ تریلیون دلار سقوط کرده است. نرخ‌های بهره بالاتر، جنگ در اوکراین و کاهش نیروهای بااستعداد، از جمله دلایل این کاهش بوده است.

فشار بازار، شماری از شرکت‌های سرشناس اروپا را وادار کرد تامین مالی بسیار پایین‌تر از ارزش بسیار بالایی که زمانی داشتند، داشته باشند. به عنوان مثال شرکت پرداخت سوئدی کلارنا بانک، ۸۰۰ میلیون دلار با ارزش ۶.۷ تریلیون دلار، جذب کرد که در مقایسه با ارزش ۴۶ میلیارد دلار این شرکت در سال ۲۰۲۱، افت ۸۵ درصدی نشان می‌دهد.

به گفته یکی از شرکای اتومیکو، اکوسیستم فناوری اروپایی با چالش برانگیزترین فضای اقتصادکلان از زمان بحران مالی جهانی روبرو شده است.

طبق آمار گردآوری شده از ۴۱ کشور، تامین مالی توسط صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا، امسال به ۸۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که در مقایسه با ۱۰۰ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۱ جذب شده بود، ۱۸ درصد کاهش داشته است.

شمار شرکت‌های جدیدی که ارزش آنها یک میلیارد دلار یا بیشتر بوده است، در سال میلادی جاری کاهش پیدا کرد و به ۳۱ شرکت، در مقایسه با ۱۰۵ شرکت در سال ۲۰۲۱ رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این چالش‌ها، اتومیکو متوجه شد که اهالی این صنعت اشتیاق خود را حفظ کرده‌اند. در نظرسنجی از موسسان و سرمایه گذاران اروپایی، ۷۷ درصد اعلام کرد درباره آینده صنعت فناوری اروپا، اشتیاق بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۱ دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *