شرکت اینتل پس از این که با پیش بینی درآمد بسیار ضعیف، وال استریت را مبهوت کرد، با ریزش حدود هشت میلیارد دلاری ارزش بازارش در معاملات روز جمعه روبرو شد.

به گزارش ایسنا، این شرکت آمریکایی که بزرگترین سازنده تراشه نیمه‌رسانا در جهان از نظر درآمد است، در مواجهه با کندی رشد کسب و کار دیتا سنتر خود، ضرر برای سه ماهه نخست امسال را پیش بینی کرد و پیش بینی درآمدش، سه میلیارد دلار کمتر از برآوردها بود.

ارزش سهام اینتل با ۶.۴ درصد کاهش بسته شد در حالی که ارزش سهام رقیبانش شامل AMD با ۰.۳ درصد افزایش و انویدیا با ۲.۸ درصد افزایش بسته شد. ارزش سهام شرکت KLA که تامین کننده اینتل است، پس از این پیش بینی کم فروغ، با ۶.۹ درصد کاهش بسته شد.

هانس موزمان، از شرکت “روزن بلات سکیوریتیز” در این باره گفت: هیچ واژه‌ای نمی‌تواند ریزش تاریخی اینتل را توصیف یا توضیح دهد.

این دورنمای ضعیف، منعکس کننده چالش‌های پیش روی پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل است که تلاش می‌کند برتری اینتل در حوزه را با توسعه تولید قراردادی و ساخت کارخانه‌های جدید در ایالات متحده و اروپا، دوباره به دست بیاورد.

این شرکت مدام در حال از دست دادن سهم بازار به رقیبانی نظیر AMD بوده است که از تراشه سازان قراردادی نظیر شرکت تایوانی TSMC برای ساخت تراشه‌هایی استفاده کرده است که از فناوری اینتل جلوتر هستند.

تحلیلگران می‌گویند: این مسئله هنگامی که بازار دیتا سنتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به ضعیف‌ترین حد خود رسید، به ضرر بیشتر اینتل تمام شد زیرا این شرکت در آن زمان، سهم بازار بیشتری از دست داد.

شرکت کارگزاری “برن‌اشتان” اعلام کرد حالا روشن شده است که چرا باید اینتل اقدامات بیشتری انجام دهد زیرا ثابت شد که برنامه‌های اولیه این شرکت، وهم و خیال بوده است. شدت وخامت اوضاع، مبهبوت کننده است و نگرانی را نسبت به وضعیت نقدینگی اینتل به مرور زمان، به وجود می‌آورد.

اینتل که قصد دارد امسال سه میلیارد دلار از هزینه‌هایش را کاهش دهد، در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته ۷.۷ میلیارد دلار نقدینگی از فعالیتهایش تولید کرد و ۱.۵ میلیارد دلار سود نقدی پرداخت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، با توجه به این که هزینه سرمایه این شرکت در سال ۲۰۲۳، حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است، تحلیلگران می‌گویند این شرکت باید به فکر کاهش پرداخت سود نقدی به سهامداران باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *