کارشناس حوزه برق گفت: دولت با مهیا کردن شرایط نصب صفحه خورشیدی می‌‎تواند با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر مهیا کردن شرایط توسعه انرژی تجدیدپذیر زمینه کاهش وابستگی مشترکان پرمصرف به شبکه برق کشور را مهیا کند.
شرایط نصب صفحه خورشیدی برای مشترکان برق خانگی مهیا شود/صرفه اقتصادی مولد خورشیدی کوچک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هیات دولت اخیرا به منظور عمل به تکلیف تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق اقدام کرد.

به استناد جزئیات مصوبه برق دولت، هیئت دولت در قالب ۲ بخش تشویقی و تنظیمی شرایط را برای تغییر در نظام تعرفه‌گذاری مهیا کرده است. در بعد تشویقی اگر مشترکان برق نسبت به مصرف دوره مشابه گذشته و الگوی مصرف در ماه‌های گرم سال صرفه جویی کنند، مشمول تشویق‌های جذاب وزارت نیرو می‌شوند که این تشویق‌ها در بازه‌های زمانی اوج بار ۲ برابر نیز می‌شود.

در بعد تنظیمی مصرف فراتر از الگوی اقلیت پرمصرف مادامی که این مشترکان تصمیم به تغییر رفتار مصرف خود نگیرند، با احتساب قیمت‌های واقعی تولید، توزیع و هزینه انرژی برق حرارتی محاسبه خواهد شد. البته دولت مصرف کمتر از الگوی مشترکان پرمصرف را با هزینه معادل کم مصرف‌ها محاسبه می‌کند. به عبارت دیگر در قالب مصوبه جدید برق هیئت دولت، همه مشترکان صنعت برق در حوزه خانگی تا حد الگوی مصرف از برق یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند، اما مادامی که بخواهند فراتر از حد الگوی مصرف کنند باید هزینه واقعی تولید و توزیع به همراه انرژی برق را بپردازند و طبیعتا با افزایش مصرف به علت مشغول شدن شبکه به مشترکان پرمصرف این هزینه افزایش می‌یابد.

با توجه به مزایای گسترده جراحی اقتصاد برق در گام اول با اصلاح نظام تعرفه‌گذاری که در مصوبه برق هیئت دولت گنجانده شده است، توجه به یک مسئله می‌تواند زمینه بهبود حداکثری شرایط صنعت برق را مهیا کند.

*یک تیر و دونشان دولت با مهیا شدن نصب صفحه خورشیدی برای مشترکان

در همین ارتباط توجه به اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق پرمصرف‌ها بیانگر آن است که وزارت نیرو و در راس آن شرکت ساتبا با مهیا کردن شرایط نصب صفحه‌های خورشیدی برای مشترکان پرمصرف و ایجاد زمینه خود تامین شدن این مشترکان می‌تواند بر غنای مصوبه برقی هیئت دولت می‌افزاید.

مسئله این که در برنامه گذشته وزارت نیرو برای تغییر نظام تعرفه‌گذاری در نظر گرفته شده بود. در این راستا به استناد جزئیات بیان شده مصوبه قبلی وزارت نیرو، نظام بانکی بانک تسهیلاتی با نرخ مصوب در اختیار مشترکان پرمصرف قرار می‌دهد تا این مشترکان با استفاده از منابع مالی ناشی از تسهیلات نسبت به خرید یک مولد خورشیدی اقدام کند.

این تسهیلات با نرخ سود کمتر در اختیار مشترک قرار می‌گیرد و مابه‌التفاوت نرخ سود رسمی و نرخ سود پرداختی مشترک از محل منابع وزارت نیرو پرداخت می‌شود.

*آیا نصب صفحه خورشیدی برای مشترکان پرمصرف به صرفه است؟

به گزارش فارس، بر مبنای به روزترین بررسی‌های انجام شده هزینه نصب یک صفحه خورشیدی کوچک مقیاس با ویژگی مولد خورشیدی موجود با احتساب سود تسهیلات چیزی بیشتر از ۱۱ میلیون تومان هزینه دارد، در همین راستا اگر وزارت نیرو بخواهد، مابه‌التفاوت نرخ سود مصوب بانکی و نرخ سود پرداخت شده توسط مشترک را بپردازد، باید حدود ۲ میلیون تومان از ۱۱ میلیون تومان را بر عهده بگیرد.

با توجه به برآوردهای تخمینی انجام شده مشترکان پرمصرف با پرداخت ۹ میلیون تومان در قالب تسهیلات صاحب یک مولد انرژی خورشیدی می‌شوند که می‌تواند زمینه تولید ۷۵ کیلووات ساعت برق در یک ماه را مهیا می‌کند.

حال ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که پرداخت چنین هزینه‌ای توسط مشترک پرمصرف چه عایدی برای او دارد؟ در پاسخ به این سوال باید فرض کنیم مشترک پرمصرف، در بازه عادی سال هر ماه ۵۷۵ کیلوات مصرف دارد و با نصب یک صفحه خورشیدی از رده پرمصرف خارج و به رده کم‌مصرف می‌رسد.

در شرایطی که این مشترک در مناطق عادی ساکن باشد، می‌تواند در هر ماه نسبت به صرفه جویی ۱۰۵ هزار تومانی اقدام کند. به عبارت دیگر پس از گذشت کمتر از ۵ سال هزینه پرداختی توسط مشترک پرمصرف از محل صرفه‌جویی در مصرف برق با احتساب رشد سالانه ۲۱ درصدی قیمت پرمصرفی باز می‌گردد. به این معنا که مشترکان برق خانگی با نصب صفحه خورشیدی می‌توانند پس از ۵ سال هزینه سرمایه‌گذاری خود را دریافت کرده و نسبت به کسب سود ماهانه بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان از امکانات خود بهره‌مند شوند.

در همین رابطه عباس شیبانی، کارشناس حوزه برق در بیان یکی از نقدهای مطرح شده پیرامون مصوبه برق دولت گفت:«دولت با مهیا کردن شرایط نصب صفحه خورشیدی می‌‎تواند با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر مهیا کردن شرایط توسعه انرژی تجدیدپذیر زمینه کاهش وابستگی مشترکان پرمصرف به شبکه برق کشور را مهیا کنند.»

با توجه به نکات بیان شده به نظر می‌رسد، در حال حاضر برق خلاف مصوبه برق دولت گذشته، شرایط نصب صفحه خورشیدی برای مشترکان پرمصرف مهیا است و وزارت نیرو با در نظر گرفتن این مشوق می‌توان گام بلندی برای صرفه‌جویی در مصرف برق و جراحی اقتصادی این حوزه بر دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *