کارشناس اقتصادی گفت: باید توافقات انجام شده با روسیه، چین، اجلاس شانگهای و پیمان‌های منطقه ای و ورود سرمایه به کشور از این طرق را به صورت کامل اطلاع‌رسانی کنیم و به بازار این اطمینان را بدهیم که منابع ارزی کشور محدود نشده است.

میثم خسروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره نوسانات بازار ارز در چند روز گذشته اظهار داشت: یک قانون کلی در اقتصاد وجود دارد، در صورتی که در کشور رشد نقدینگی و تورم وجود داشته باشد، بازار ارز نیز به این مساله واکنش نشان می‌دهد البته در چند ماه گذشته دولت و بانک مرکزی تا حدودی توانسته‌اند رشد نقدینگی و تورم را کنترل کنند، اما ‌معتقدم افزایش قیمت ارز در بازار طی روزهای گذشته‌ در درجه اول از این دو عامل تاثیر گرفته ‌است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این مسیر دو نکته اصلی وجود دارد که در شرایط فعلی به عنوان ماشه عمل کرده و سبب رشد نرخ ارز شده است. مساله اول به واردات خودرو بازمی‌گردد که در دولت نهایی شده است و این مساله نیاز به ارز با کیفیت دارد، همین موضوع نیز موجب رشد تقاضا در بازار ارز شده و این افزایش تقاضا نیز رشد قیمت ها را در پی داشته است.

خسروی با طرح دومین دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته، ادامه داد: ‌به بی ثباتی ایجاد شده در کشور به دلیل اغتشاشات از دیگر عوامل رشد نرخ ارز است.

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به راهکارهای مدیریت بازار ارز تصریح کرد: اولین راهکار، عرضه ارز توسط سیاست‌گذار است که بارها و بارها تجربه شده و نتیجه مطلوب نیز گرفته نشده است، نرخ‌های متفاوت در بازار ارز وجود دارد، بدترین کار در شرایط فعلی این است که با نرخ‌های متفاوت و ترجیحی به بازار ارز تزریق شود که این رانت ایجاد شده فقط می‌تواند منابع بانک مرکزی را خالی کند، صف‌های تشکیل شده در مقابل صرافی ها به دلیل همین تفاوت نرخ ارز در بازارهای مختلف است.

خسروی ادامه داد: کاری که دولت باید انجام دهد باید متغیرهایی که می تواند تحت کنترل قرار دهد را به عنوان یک سیاست مهار رشد نرخ ارز در نظر بگیرد. مثلا منابع جدیدی که می تواند به بازار تزریق شود را به عنوان یک بسته اطلاع‌رسانی کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: باید توافقات انجام شده با روسیه، چین، اجلاس شانگهای و پیمان های منطقه ای و ورود سرمایه از این طرق را به صورت کامل اطلاع رسانی کند و به بازار این اطمینان را بدهد که منابع ارزی کشور محدود نشده است.

وی با اشاره به سیاست گذاری های انجام شده در کشور در ماه‌های گذشته تاکید کرد: باید به سمتی از سیاست‌گذاری پیش برویم که مهار رشد نقدینگی و تورم در کشور ادامه‌دار باشد تا دوباره از این طریق فشار به افزایش نرخ ارز نداشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *