با نزدیک شدن به روزهای پایانی عضویت سه ساله ایران در اتحادیه اوراسیا، سازمان توسعه تجارت از پیگیری آزادسازی تجارت آزاد با اوراسیا تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهد.

از آبان ۱۳۹۸ که عضویت آزمایشی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شد، دو طرف بنا را بر آن گذاشتند که پس از یک دوره سه ساله، به جمع بندی همکاری‌های جدید بپردازند و در نهایت حکم به عضویت دائمی ایران در این اتحادیه و آزادسازی تجارت بدهند.

در سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا، میزان تجارت مشترک ایران و اوراسیا، کاهش جدی نداشت و حتی در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌هایی را نیز به ثبت رساند، از این رو به نظر می‌رسد با آزادسازی تجارت مشترک، امکان افزایش قابل توجه صادرات وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت از تاکید رئیس جمهوری ایران بر لزوم اجرایی شدن موافقت نامه اوراسیا خبر داده و گفت: تاکید داریم که موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۲ به امضا برسد.

آمارها نشان می‌دهد که بخش مهمی از تجارت مشترک ایران با این اتحادیه به روسیه اختصاص دارد اما امکان آنکه دیگر کشورهای عضو این اتحادیه نیز نقش بزرگتری در تجارت ایران ایفا کند وجود خواهد داشت. رحمت‌الله خرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به هدفگذاری سه میلیارد دلاری تجارت با قزاقستان طی سه سال آینده گفت: طبق آمار گمرک ج. ا. ایران حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده است؛ اما طبق آمار گمرک قزاقستان این رقم بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است.

خرمالی افزود: در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حجم مبادلات ج. ا. ایران با قزاقستان ۶۰ میلیون دلار بوده که عمدتا در بخش تامین محصولات کشاورزی، مواد غذایی و محصولات ساختمانی مانند سیمان بوده و واردات ایران از قزاقستان نیز عمدتا در حوزه غلات، جو و دیگر اقلام مورد نیاز کشور است.

وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته توسط مسئولان کمیسیون مشترک ایران و قزاقستان که در اسفندماه انجام شد، حجم مبادلات دو کشور تا ۳ سال آینده به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند که صادرات خدمات فنی و مهندسی در این هدف‌گذاری دیده شده است؛ همچنین در حوزه‌های نفتی نیز زمینه همکاری وجود دارد.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سفر رییس جمهوری قزاقستان به ج. ا. ایران گفت: در جریان این سفر در حوزه تجارت چند سند به امضا رسید که سند همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه صادرات قزاقستان و همچنین سند همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق ضمانت قزاقستان و سند همکاری‌های آموزشی از جمله این موارد است.

در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، تا پایان سال ۲۰۲۲، امکان تجارت آزاد میان ایران و پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس به وجود خواهد آمد و این موضوع می‌تواند چه در حوزه تامین نیازهای وارداتی و چه در به دست آوردن بازارهای صادراتی، نقشی کلیدی ایفا کند.

ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *