رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ضرورت دارد در سفر رئیس جمهور به روسیه، توجه به فعال‌سازی کریدور سبز در گمرکات دو کشور برای صادرات محصولات کشاورزی و گسترش کانال‌های مالی بین ایران و روسیه مورد توجه قرار گیرد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محمد لاهوتی در پاسخ به این سوال که در سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به روسیه باید به چه مسائلی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور مورد توجه و تاکید باشد؟ اظهار کرد‌: هر چند پتانسیل‌های بسیار بالایی در روابط تجاری ایران و روسیه وجود دارد، اما آمارهای رسمی گمرک حکایت از آن دارد که در ۹ ماهه ابتدای سال جاری، حجم تجارت فقط ۱.۶ میلیارد دلار بوده است‌ اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تراز تجاری ایران با روسیه در این مدت منفی بوده است، افزود: از تجارت ۱.۶ میلیارد دلاری ایران با روسیه، سهم صادرات ایران به این کشور تنها ۴۳۲ میلیون دلار و حجم واردات از آن بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار بوده که به نظر می‌رسد بیشترین سهم این تجارت را، واردات غلات از روسیه در برمی‌گیرد.

* توجه به برطرف کردن موانع تجاری ایران و روسیه اولویت دارد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: یکی از مشکلات ما در رابطه با صادرات با کشورهای مختلف از جمله روسیه، موضوع تعرفه ترجیحی است که با توجه به عضویت ایران در اوراسیا و پیمان شانگهای، این مشکل برطرف می‌شود، اما با توجه به اینکه تعامل دو دولت برای گشایش و رفع موانع تجاری بین کشورها دارای اهمیت است، به نظر می رسد که یکی از موضوعات مورد بحث، باید پیرامون برطرف کردن موانع تجاری پیش رو باشد.

لاهوتی با بیان اینکه سهم تجاری ایران با روسیه نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است، افزود: روسیه یکی از همسایه‌های اصلی و مهم ایران به شمار رفته و دارای بازار پرمصرف با تقاضاهای متعدد است، اما تجربه نشان داده که صادرکنندگان ایرانی چندان متناسب با این بازار، درخواست‌ها و اقلام صادراتی را آماده نکرده‌اند.

* ضرورت فعال شدن کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه در سفر رئیس‌جمهور‌

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، در رابطه با ایجاد کریدور سبز در گمرکات دو کشور برای صدور کالاهای کشاورزی و محصولات که یکی از توافقات گذشته میان دولت‌ها بوده است نیز‌ چندان خوب عمل نشده و به نظر می رسد هیات همراه رئیس جمهور در سفر رئیس قوه مجریه به روسیه باید به فعال سازی این مسیر هم توجه کنند.

* ضرورت گسترش خطوط کشتیرانی و زمینی بابت تسریع حمل کالا با هزینه کمتر‌

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه فراهم سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی و گسترش مسیرهای حمل کالا یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید خطوط کشتیرانی و زمینی گسترش یابد تا بتوان کالاها را سریع‌تر و با هزینه کمتر جابه‌جا کرد.

* ضرورت گسترش کانال‌های مالی بین ایران و روسیه

لاهوتی با تاکید بر اینکه مشکل جابه‌جایی پول بین دو کشور، همواره یکی از موانع تجاری به شمار می رود، اظهار داشت: باید در سفر رئیس جمهور به روسیه این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد تا با ارائه راهکار در این بخش، بتوان مشکلات تحریم را کمرنگ کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با امکان تهاتر بین دو کشور ایران و روسیه گفت: تهاتر یکی از روش‌های مرسوم تجاری در دنیا است و با توجه به شرایط کشورمان، به عنوان یکی از ابزارهای مهم تجاری به شمار می‌رود، به طوری که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در سال جاری، حدود ۶۰۰ میلیون دلار تهاتر انجام خواهد داد.

وی افزود: بنابراین تهاتر برای ایران بسیار مهم است و می‌تواند در توسعه روابط تجاری موثر باشد؛ اما با توجه به نزدیکی دو کشور ایران و روسیه و ارتباطات خوب سیاسی میان رهبران دو کشور، اگر کانال‌های مالی بین دو کشور باز شده و گسترش یابد، در کنار تهاتر می‌تواند در افزایش صادرات و افزایش واردات کالاهای مورد نیاز ما از روسیه اتفاقات خوبی را رقم زند.

* ضرورت آموزش به روز بنگاه‌‌های اقتصادی داخلی بابت ارتقای تعامل با روسیه

وی افزود: همه موارد ذکر شده موضوعات بسیار مهمی است که با توجه به اهمیت روسیه، وسعت بازار و تقاضای زیاد موجود در بازار این کشور، ایران باید به عنوان یکی از شرکای نزدیک مدنظر قرار داده و از فرصت‌های موجود به بهترین شکل استفاده کند؛ هر چند تاکنون متاسفانه نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها بهره‌برداری کنیم.

لاهوتی بیان داشت: در مجموع بخشی از عدم استفاده از فرصت‌های تجارت با روسیه، به موانع بین دو کشور و بخشی دیگر نیز به عدم آموزش و آمادگی بنگاه‌ها بر می‌گردد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: کشور روسیه برای واردات کالا، استانداردهای بسیار سختگیرانه‌ای دارد؛ به همین دلیل عدم آشنایی و آماده نبودن بنگاه‌های ایرانی در بعضی از بخش‌ها موجب شده است که تاکنون چندان موفقیتی در صادرات به این کشور نداشته باشیم؛ هر چند در بخش صنایع غذایی ایران، همه امکانات لازم در اختیار است.

وی با اشاره به فرصتی صادراتی که برای کشورمان بعد از اختلافات روسیه و ترکیه پیش بوجود آمد، گفت: متاسفانه در آن مقطع امکان استفاده از آن فرصت از دست رفت زیرا قیمت کالاهای ایرانی نسبت به کشورهای دیگر بسیار گرانتر و غیر رقابتی بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: البته امروز با توجه به نرخ ارز این مشکلات وجود ندارد، بنابراین اگر موانع صادراتی که در بالا به آن اشاره شد در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، بسته‌بندی و سایر موارد حل شود و از آن طرف هم توافقات بین دو کشور در جهت تسهیل‌گری روابط تجاری بین تجار دو کشور باشد قطعا با توجه به روابط خوب دو کشور و ظرفیت های ایران می تواند کمک به رشد صادرات و افزایش سهم ایران از بازار بزرگ روسیه باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *